Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
DKA-S319RELIGIOUS MOVEMENTS IN TURKEYElective354
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Son iki asırda İslam dünyasında meydana gelen dini karakterli hareketlerinin sebep/sonuç ilişkisini değerlendirir. Batı dünyasının teknik üstünlüğünün belirgin hale gelmesi, takip eden süreçte Batı sömürge faaliyetlerine ve buna eşlik eden Oryantalizme tepki olarak şekillenen bu hareketlerin ortak gayesi İslam kültürünü eski saflığına kavuşturmak, bununla Müslüman toplumların terakkisini temin etmektir.
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Ahmet Atlı
Learning Outcomes
1Dini akımların İslam dünyası ve kültürü içinde yol açtığı zihinsel hareketlilik kavranır. The intellectual dynamism religious movements caused in the Islamic world and culture is comprehended.
2Oryantalizm ve Batı sömürgüsine tepki olarak ortaya çıkan dini akımların temel çıkış noktaları kavranır.
3Geri kalmışlık sebepleri hususunda modern olanla klasik olanın çatışma seyri bilinir.
4Yenilik ve tecdid söylemleri, buna eşlik eden yeni toplumsal tezler bilinir.
5Osmanlı coğrafyasında değişimin öncüleri olarak ortaya çıkan teorisyenler ve temel yaklaşımları kavranır.
Mode of Delivery
Formal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Dini akımlarla mezhepler arasındaki temel farklar. Erken dönemde teşekkül eden dini akımlar ve bunun temel sebepleri. . Reform, Rönesans hareketleri. Oryantalizmin Doğu dünyasını keşif çabası, ilk tepkiler. İslam dünyasında geri kalmışlık sebepleri etrafında oluşan tartışmalar, ilk yaklaşımlar, muhtemel çözüm teorileri. . Dini akım sürecinin ilk prototipi olarak selefilik/vehhabilik. movement process. Osmanlı Kültür coğrafyasında entelektüel çaba, geri kalmışlık sebeplerine yerel çözümler bulma çabası. Osmanlıda resmi algılama süreci, ıslahat, Tanzimat ve meşrutiyet süreçleri. Türkçülük, İslamcılık, Osmanlılık. İlk öncüler Efgani, Abduh, Reşit Rıza, Mehmet Akif. Mısırda İhvan-ı Müslimin hareketinin teşekkülül ve İslam dünyası üzerindeki etkileri. Hint/Pakistan alt kıtasında dini/kültürel hareketlilik. Anadolu coğrafyasında dini/kültürel hareketlilik. Risale-i Nur hareketi. Tasavvuf ve modern çağda tasavvuf menşeli dini hareketler. Süleyman Hilmi Tunahan Efendi cemaati. Siyasetle iç içe dini hareketler, milli görüş/refah partisi hareketi. Siyaset odaklı Orta Doğu hareketleri. İran İslam inkılabı. Hizbullah ve bölge siyaseti üzerindeki etkileri.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Dini akımlarla mezhepler arasındaki temel farklar. Erken dönemde teşekkül eden dini akımlar ve bunun temel sebepleri. .
2Reform, Rönesans hareketleri. Oryantalizmin Doğu dünyasını keşif çabası, ilk tepkiler.
3İslam dünyasında geri kalmışlık sebepleri etrafında oluşan tartışmalar, ilk yaklaşımlar, muhtemel çözüm teorileri. .
4Dini akım sürecinin ilk prototipi olarak selefilik/vehhabilik. movement process.
5Osmanlı Kültür coğrafyasında entelektüel çaba, geri kalmışlık sebeplerine yerel çözümler bulma çabası.
6Osmanlıda resmi algılama süreci, ıslahat, Tanzimat ve meşrutiyet süreçleri.
7Türkçülük, İslamcılık, Osmanlılık. İlk öncüler Efgani, Abduh, Reşit Rıza, Mehmet Akif.
8Mısırda İhvan-ı Müslimin hareketinin teşekkülül ve İslam dünyası üzerindeki etkileri.
9ARA SINAV
10Anadolu coğrafyasında dini/kültürel hareketlilik. Risale-i Nur hareketi.
11Tasavvuf ve modern çağda tasavvuf menşeli dini hareketler. Süleyman Hilmi Tunahan Efendi cemaati.
12Hint/Pakistan alt kıtasında dini/kültürel hareketlilik.
13Siyasetle iç içe dini hareketler, milli görüş/refah partisi hareketi.
14Siyaset odaklı Orta Doğu hareketleri. İran İslam inkılabı.
15Hizbullah ve bölge siyaseti üzerindeki etkileri.
16FİNAL
Recommended or Required Reading
Gilles Kepel, Cihat, doğan yayıncılık. Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan. DİA, Cemaat-i İslami, Cemaat-i Tebliğ. Akbar Ahmad, İslam'a yolculuk, Ufuk Kitap. Noam Chomsky, Gilbert Achcar, Tehlikeli Güç, ithaki.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination122
Final Examination122
Attending Lectures14342
Self Study14456
Individual Study for Mid term Examination155
Individual Study for Final Examination177
TOTAL WORKLOAD (hours)114
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
LO1        4   
LO2      4     
LO3     5      
LO4         4  
LO5            
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr