Course Unit Code | Course Unit Title | Type of Course Unit | Year of Study | Semester | Number of ECTS Credits | DKA-S321 | CONTEMPORARY APPROACHES TO THE QURAN | Elective | 3 | 5 | 4 |
|
Level of Course Unit |
First Cycle |
Objectives of the Course |
Kur’ân tefsiriyle ilgili çağdaş yaklaşımların anlaşılması. |
Name of Lecturer(s) |
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Altuntaş |
Learning Outcomes |
1 | Kur’an ve diğer Mukaddes kitapların metinleşme süreçlerindeki farklılıkları, metotları ve bunlardan kaynaklanan problemleri kavrayabilme. | 2 | Klasik tefsir ekollerinin zaaflarını, yetersiz kaldığı alanları, çağdaş tefsir ekollerinin çeşitlerini ve ortaya çıkış sebeplerini bilebilme. | 3 | Kur’an tefsirinde ortaya çıkan yöneliş farklılıklarını ve sebeplerini kavrayabilme. | 4 | Çağdaş tefsir ekollerinin özelliklerini, görüşlerini, takdir edilen ve tenkide uğrayan yönlerini kavrayabilme. | 5 | Kur’an’ın dinlerarası diyaloğa verdiği önemi ve toplumlar arası ilişkilerde esas olan barışın dayandığı kuralları ve savaşı kaçınılmaz hale getiren sebepleri kavrayabilme. |
|
Mode of Delivery |
Formal Education |
Prerequisites and co-requisities |
Yok |
Recommended Optional Programme Components |
Yok |
Course Contents |
Çağdaş Yorumların Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Çağdaş Yorumlar:
I. Çağdaş yorumlardan önceki dönem:
A- Orta Çağda İslam Ülkeleri ve Avrupa
B- Orta Çağ Avrupa’sında Din-ilim İlişkileri
C- Orta Çağ Avrupa’sında Engizisyon Mahkemeleri ve zulümleri
II. Çağdaşlık, Modernizm ve Benzeri Fikirlerin İslâm Ülkelerine Girişi ve Sebepleri
III. İslâm dünyasında, pozitivist ve naturalist düşüncenin yansıması olarak ortaya çıkan yaklaşımlar:
A- Batılı düşüncelerin tamamen ve aynen kabul edilmesini teklif edenler
B- Batılı düşüncelerin tamamen reddedilmesini teklif edenler.
C- İlmî bir incelemeden sonra kısmen kabul ve kısmen reddedilmesini teklif edenler.
IV. Kavramların açıklanması/anlamları
A- Klasik İslam Düşüncesi
B- Çağdaş Düşünce
C- Modernleşme
Klasik dönemde meşhur olan dirayet ve rivayet tefsirleri
İslam dünyasında ortaya çıkan çağdaş yorumlar ve temsilcileri
A- Hindistan’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Seyyit Ahmet Han
B- Mısır’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Muhammed Abduh, Reşid Rıza; Takdir ve tenkid edilen yönleriyle ictimaî tefsir ekolü
Çağdaş modernistlerin Kur’an’ı tefsir Yöntemleri.
A- Yorumbilim
B- Tarihsellik
C- Orijinal dildeki metinleri elde olmayan mukaddes Kitaplar için uygun olan bu yöntemlerin Kur’an’a uygulamanın gereksizliği
Uluhiyyet, Nübüvvet ve Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri
Nübüvvetle ilgili âyetler ve tefsirleri
Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri
İbadatlerin amacı ve nefis terbiyesindeki önemi
Oruç ibadetiyle ilgili âyetler ve oruç tutamayanlara verilen ruhsat
|
Weekly Detailed Course Contents |
|
1 | Çağdaş Yorumların Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Çağdaş Yorumlar:
I. Çağdaş yorumlardan önceki dönem:
A- Orta Çağda İslam Ülkeleri ve Avrupa
B- Orta Çağ Avrupa’sında Din-ilim İlişkileri
C- Orta Çağ Avrupa’sında Engizisyon Mahkemeleri ve zulümleri
| | | 2 | II. Çağdaşlık, Modernizm ve Benzeri Fikirlerin İslâm Ülkelerine Girişi ve Sebepleri | | | 3 | III. İslâm dünyasında, pozitivist ve naturalist düşüncenin yansıması olarak ortaya çıkan yaklaşımlar:
A- Batılı düşüncelerin tamamen ve aynen kabul edilmesini teklif edenler
B- Batılı düşüncelerin tamamen reddedilmesini teklif edenler.
C- İlmî bir incelemeden sonra kısmen kabul ve kısmen reddedilmesini teklif edenler.
| | | 4 | IV. Kavramların açıklanması/anlamları
A- Klasik İslam Düşüncesi
B- Çağdaş Düşünce
C- Modernleşme
| | | 5 | Klasik dönemde meşhur olan dirayet ve rivayet tefsirleri | | | 6 | İslam dünyasında ortaya çıkan çağdaş yorumlar ve temsilcileri | | | 7 | A- Hindistan’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Seyyit Ahmet Han | | | 8 | B- Mısır’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Muhammed Abduh, Reşid Rıza; Takdir ve tenkid edilen yönleriyle ictimaî tefsir ekolü | | | 9 | ara sınav | | | 10 | Çağdaş modernistlerin Kur’an’ı tefsir Yöntemleri.
A- Yorumbilim
B- Tarihsellik
C- Orijinal dildeki metinleri elde olmayan mukaddes Kitaplar için uygun olan bu yöntemlerin Kur’an’a uygulamanın gereksizliği
| | | 11 | Uluhiyyet, Nübüvvet ve Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri | | | 12 | Nübüvvetle ilgili âyetler ve tefsirleri | | | 13 | Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri | | | 14 | İbadatlerin amacı ve nefis terbiyesindeki önemi | | | 15 | Oruç ibadetiyle ilgili âyetler ve oruç tutamayanlara verilen ruhsat | | | 16 | final | | |
|
Recommended or Required Reading |
1. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988
2. Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008
3. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü ve Tarihi, İstanbul 2001
4. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997
5. J.M.S.Baljon, Kur’ân Yorumunda Çağdaş Yönelimler, Ankara 2000
6. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Yaklaşımlar, Ankara 1999
7. Cağfer Karadaş, Çağdaş İslam Düşünürleri, Bursa 2003
|
Planned Learning Activities and Teaching Methods |
|
Assessment Methods and Criteria | |
Midterm Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Examination | 1 | 100 | SUM | 100 | Term (or Year) Learning Activities | 40 | End Of Term (or Year) Learning Activities | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | | Work Placement(s) | Yok |
|
Workload Calculation |
|
Midterm Examination | 1 | 2 | 2 |
Final Examination | 1 | 2 | 2 |
Attending Lectures | 14 | 4 | 56 |
Self Study | 14 | 3 | 42 |
Individual Study for Mid term Examination | 1 | 6 | 6 |
Individual Study for Final Examination | 1 | 6 | 6 |
|
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes |
LO1 | | | | | | 4 | | | | | | | LO2 | | | 5 | | | | | | | | | | LO3 | | | | | | | | 3 | | | | | LO4 | | | | | | | 4 | | | | | | LO5 | | | | | | 4 | | | | | | |
|
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |