Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | DKA-S219 | ÇEVRE VE DİN | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Sağlıklı bir çevrede yaşamak temel insan haklarından biridir. İnsan ve diğer canlı türlerinin yaşama alanı olarak paylaştığı yerkürenin doğal kaynakları yenilenebilir olmakla birlikte sonsuz değildir. Yarım aşırı aşan bir süreçte gelişen beşerî üretim ve tüketim tarzları sadece doğal hayatın sürdürebilirliğini değil insan hayatının devamını da tehdit eder boyutlara ulaştığına dair bazı verilerin ortaya çıkması çevre hakkındaki tutumların gözden geçirilmesini gerekli kılmıştır. Yaşayan dinlerin çoğunda doğaya bir tür kutsallık atfedildiği veya insanın kullanımına musahhar (has) kılınan ve nimetlerle donatılan dünyayı Allah ın bir 'emaneti' olarak kabul eden İslam açısından bakıldığında çevre koruma bilincinin dini boyutu olduğu ortaya çıkar. Yaşanabilir bir çevre ile sürdürülebilir bir kalkınma arasında tercihe zorlanmadan muhtemel çevre felaketlerini önlemek amacıyla 1970lerden günümüze kadar birçok bilimsel ve teknik önlemlerin tartışıldığı uluslararası toplantılarda alınan kararları sosyal, kültürel ve ahlaki ve dini boyutları ile tanıtmak bu dersin amaçları arasındadır. 1990lardan itibaren ilahiyat ve din açılarından tartışılan çevre sorunları hakkında daha kapsayıcı sosyal politikaların geliştirilmesi için toplumların kültürel, ahlaki ve dini değerlerini dikkate almak ve bu değerleri eğitim süreçlerinde işlevsel kılmak için farklı yaklaşımlar geliştirme becerisi kazandırmak dersin diğer hedefleri arasındadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Dr. Mehmet ESGİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Çevre, ekolojik denge kavramlarını tanımak, çevre sorunları ile kültürel ve dini değerlerin ilişkisini kavramamak | 2 | Çevreyi korumanın önemini araştırarak, doğal ve sosyal çevrede meydana gelecek değişimlerin sonuçları hakkında iyimser ve karamsar öngörüleri öğrenecek ve bu öngörülerin dinlerin 'kıyamet' öğretileri ile ilişkilendirecek | 3 | Yaşayan dinlerin doğa ve insana dair öğretilerinin çevre koruma bilincinin gelişmesine katkılarını değerlendirecek | 4 | Sosyal ve doğal çevreyi olumsuz etkileyecek kültürel ve ahlaki ve dinî tavır ya da tutumları ayırt edecek | 5 | nesillere karşı sorumluluk bilinci içinde doğal çevreyi, koruma bilincinin kazandırılmasında kültürel ve dinî değerlerin öğretim süreçlerine dahil edilme ihtiyacını anlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Çevre, ekoloji, çevre dengesi, çevre sorunları: kavramsal tahlilleri
2 Çevre Sorunlarına Yaklaşımlar: Uluslar arası çevre konferansları ve örgütleri
3 Çevre Sorunlarına İlahiyat açısından ve dinî yaklaşımlar
4 Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı
5 Asya Dinleri 2: Konfüçyüsçülük, Şintoizm Açısından Çevre
6 Eski Ahit ve Yahudilik Açısından Çevre
7 Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre
8 Ara Sınav
9 İslam Öğretilerinde doğanın değeri ve Çevre
10 İslam Hukuk Açısından Çevre hakları
11 İslam Tarihinde Çevre Koruma Uygulamaları
12 Çevre Korumanın Ahlakı Boyutu
13 Çevre Bilincinin Gelişmesinde Din Öğretiminin Değeri
14 Çevre-Din İlişkisine Genel Yaklaşımlar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Çevre, ekoloji, çevre dengesi, çevre sorunları: kavramsal tahlilleri | | | 2 | Çevre Sorunlarına Yaklaşımlar: Uluslar arası çevre konferansları ve örgütleri | | | 3 | Çevre Sorunlarına İlahiyat açısından ve dinî yaklaşımlar | | | 4 | Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı | | | 5 | Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı | | | 6 | Eski Ahit ve Yahudilik Açısından Çevre | | | 7 | Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre | | | 8 | Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre | | | 9 | vize | | | 10 | İslam Öğretilerinde doğanın değeri ve Çevre | | | 11 | İslam Hukuk Açısından Çevre hakları | | | 12 | İslam Tarihinde Çevre Koruma Uygulamaları | | | 13 | Çevre Korumanın Ahlakı Boyutu | | | 14 | Çevre Bilincinin Gelişmesinde Din Öğretiminin Değeri | | | 15 | Çevre-Din İlişkisine Genel Yaklaşımlar | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
. İslam ve Ekoloji, Doç. Dr. Mehmet Bayraktar, DİB Yay., Ankara, 1992.
2. İnsan- Çevre Münasebetine Modern Yaklaşımın Teolojik Kritiği, Hüseyin Aydın, Nehir Yay. Malatya
3. Çevre Hakkı, İbrahim Kaboğlu, İletişim Yay
Yardımcı Kaynaklar
1.Islam and Ecology: A Bestowed Trust (Ed.) Richard C. Foltz, Frederick M. Denny,
Azizan Baharuddin
2. Bilen, Osman. Concern for Environment from the Perspective of Islam |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |