Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DKA-S227TÜK DÜŞÜNCE TARİHİSeçmeli233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu derste öğrenciye, Türklerin ilmi hayat katkılarını öğretmek ve özellikle Türklerin İslamı kabulünden sonra ivme kazanan bu katkıyı, Harezmi, İbn Sina, Biruni, Uluğ Bey gibi düşünürlerin bilimsel faaliyetleri çerçevesinde kavratmaktır. Buna ilave olarak Osmanlıdan Cumhuriyete Türk düşün hayatını tanıtmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Yaşar TÜRKBEN
Öğrenme Çıktıları
1Bu derste öğrenci, düşünme kavramının muhteva analizini yapar
2Türklerin İslam öncesi ilmi faaliyetleri hakkında değerlendirme yapar
3Türklerin İslamı kabulüyle ortaya çıkan düşünsel-ilmi ürünleri tanır
4Klasik dönemin önemli bilim adamlarını, eserleri ve bilimsel ürünleri hakkında değerlendirme yapar
5Selçuklu dönemi okullaşma sürecini yorumlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Düşünce ve bilim kavramlarının muhteva analizi. 2 Türklerin İslamlaşma süreci, nedenleri ve sonuçları. 3 Türklerin ilk düşünsel ürünleri.Divan-ı Lügat’i-Türk, Dede Korkut, Kutadgu Bilig. 4 Klasik dönemin Harezmi, Farabi, Biruni, İbn Sina gibi Türk bilim adamları ve çalışmaları. 5 Selçuklu dönemi medreseleşme süreci ve düşünsel sonuçları. 6 Osmanlıların ilk döneminde düşünce ve bilimsel hayat. 7 Renaissance ve Batı aydınlanması. 8 Modern bilmin doğuşu ve belli başlı temsilcileri. 9 18-19 yüzyıllarda Osmanlılarda düşünce hayatı. 10 Modern düşüncenin Osmanlıya girişi. 11 Tanzimat dönemi düşün hayatı. 12 Modern düşüncenin edebiyat, sanat ve bilime etkileri 13 Tanzimattan Cumhuriyete din-bilim ilişkileri 14 Cumhuriyet dönemi düşün hayatının temel dinamikleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Düşünce ve bilim kavramlarının muhteva analizi
2Türklerin İslamlaşma süreci, nedenleri ve sonuçları.
3Türklerin ilk düşünsel ürünleri.Divan-ı Lügat’i-Türk, Dede Korkut, Kutadgu Bilig.
4Klasik dönemin Harezmi, Farabi, Biruni, İbn Sina gibi Türk bilim adamları ve çalışmaları
5Selçuklu dönemi medreseleşme süreci ve düşünsel sonuçları
6Osmanlıların ilk döneminde düşünce ve bilimsel hayat.
7Renaissance ve Batı aydınlanması.
8Modern bilmin doğuşu ve belli başlı temsilcileri.
9vize
10 18-19 yüzyıllarda Osmanlılarda düşünce hayatı
11Modern düşüncenin Osmanlıya girişi.
12Tanzimat dönemi düşün hayatı.
13Modern düşüncenin edebiyat, sanat ve bilime etkileri
14Tanzimattan Cumhuriyete din-bilim ilişkileri
15Cumhuriyet dönemi düşün hayatının temel dinamikleri
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kaşgarlı Mahmut, Divan-ı Lügat’i-Türk, Kabalcı Yay., İstanbul 2006 Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Kabalcı Yay., İstanbul 2007. Ahmet Yaşar Ocak, İslam, Türkler ve Türkiye, Ankara 1997. Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim, İstanbul 1991 Şerif Mardin, Din ve İdeoloji, İletişim Yay., İstanbul 1998 Adnan Adıvar, Türkler ve İlim, İstanbul 1981 Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1974
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı00
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav12020
Final Sınavı13030
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma20120
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma25125
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)95
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1            
ÖÇ2            
ÖÇ3            
ÖÇ4            
ÖÇ5            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr