|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | DKA-S227 | TÜK DÜŞÜNCE TARİHİ | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu derste öğrenciye, Türklerin ilmi hayat katkılarını öğretmek ve özellikle Türklerin İslamı kabulünden sonra ivme kazanan bu katkıyı, Harezmi, İbn Sina, Biruni, Uluğ Bey gibi düşünürlerin bilimsel faaliyetleri çerçevesinde kavratmaktır. Buna ilave olarak Osmanlıdan Cumhuriyete Türk düşün hayatını tanıtmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doç. Dr. Yaşar TÜRKBEN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bu derste öğrenci, düşünme kavramının muhteva analizini yapar | 2 | Türklerin İslam öncesi ilmi faaliyetleri hakkında değerlendirme yapar | 3 | Türklerin İslamı kabulüyle ortaya çıkan düşünsel-ilmi ürünleri tanır | 4 | Klasik dönemin önemli bilim adamlarını, eserleri ve bilimsel ürünleri hakkında değerlendirme yapar | 5 | Selçuklu dönemi okullaşma sürecini yorumlar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği |
Düşünce ve bilim kavramlarının muhteva analizi.
2
Türklerin İslamlaşma süreci, nedenleri ve sonuçları.
3
Türklerin ilk düşünsel ürünleri.Divan-ı Lügat’i-Türk, Dede Korkut, Kutadgu Bilig.
4
Klasik dönemin Harezmi, Farabi, Biruni, İbn Sina gibi Türk bilim adamları ve çalışmaları.
5
Selçuklu dönemi medreseleşme süreci ve düşünsel sonuçları.
6
Osmanlıların ilk döneminde düşünce ve bilimsel hayat.
7
Renaissance ve Batı aydınlanması.
8
Modern bilmin doğuşu ve belli başlı temsilcileri.
9
18-19 yüzyıllarda Osmanlılarda düşünce hayatı.
10
Modern düşüncenin Osmanlıya girişi.
11
Tanzimat dönemi düşün hayatı.
12
Modern düşüncenin edebiyat, sanat ve bilime etkileri
13
Tanzimattan Cumhuriyete din-bilim ilişkileri
14
Cumhuriyet dönemi düşün hayatının temel dinamikleri
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Düşünce ve bilim kavramlarının muhteva analizi | | | 2 | Türklerin İslamlaşma süreci, nedenleri ve sonuçları. | | | 3 | Türklerin ilk düşünsel ürünleri.Divan-ı Lügat’i-Türk, Dede Korkut, Kutadgu Bilig. | | | 4 | Klasik dönemin Harezmi, Farabi, Biruni, İbn Sina gibi Türk bilim adamları ve çalışmaları | | | 5 | Selçuklu dönemi medreseleşme süreci ve düşünsel sonuçları | | | 6 | Osmanlıların ilk döneminde düşünce ve bilimsel hayat. | | | 7 | Renaissance ve Batı aydınlanması. | | | 8 | Modern bilmin doğuşu ve belli başlı temsilcileri. | | | 9 | vize | | | 10 |
18-19 yüzyıllarda Osmanlılarda düşünce hayatı | | | 11 | Modern düşüncenin Osmanlıya girişi. | | | 12 | Tanzimat dönemi düşün hayatı. | | | 13 | Modern düşüncenin edebiyat, sanat ve bilime etkileri | | | 14 | Tanzimattan Cumhuriyete din-bilim ilişkileri | | | 15 | Cumhuriyet dönemi düşün hayatının temel dinamikleri | | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Kaşgarlı Mahmut, Divan-ı Lügat’i-Türk, Kabalcı Yay., İstanbul 2006
Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Kabalcı Yay., İstanbul 2007.
Ahmet Yaşar Ocak, İslam, Türkler ve Türkiye, Ankara 1997.
Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim, İstanbul 1991
Şerif Mardin, Din ve İdeoloji, İletişim Yay., İstanbul 1998
Adnan Adıvar, Türkler ve İlim, İstanbul 1981
Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1974 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 0 | 0 | TOPLAM | 0 | TOPLAM | 0 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 20 | 1 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 25 | 1 | 25 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |
|
|