Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DKA-S313TÜRK KÜLTÜRÜNDE HADİSSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Hadislerin Türk kültürünün şekillenmesi noktasındaki etkisi ve katkısı incelenip, öğrencilere kültürümüze katkısı olan hadisleri tanıtmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Kıyasettin Koçoğlu, Yrd. Doç. Dr. Veysel Nargül
Öğrenme Çıktıları
1Türk kültürünün manevi dinamikleri konusunda farkındalığa sahip olma.
2Hadislerin kültürle ilişkisini analiz edebilme.
3Hadislerle toplumsal hayat arasında ilişki kurabilme becerisine sahip olma.
4Hadislerin Türk edebiyatına ve sanatına olan etkisini değerlendirebilme.
5Hadislerin söylendiği kültürel ortamla günümüz şartlarını mukayese edebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Din kültür ilişkisi. Hz. Peygamber’in Arap kültüründe meydana getirdiği değişiklikler. Hadislerin söylendiği kültürel ortam. Hadislerin toplum ahlakı üzerindeki etkisi. Hadislerin insan ilişkilerine etkisi. Hadislerin Türk atasözlerine etkisi. Âşık Paşa’nın Garipnâmesi bağlamında Hadislerin Türk edebiyatına etkisi. Hadislerin Türk sanatına etkisi: Bursa Ulucami ve Yeşil Cami örneği. Hadislerin Türk aile yapısına etkisi. Hadislerin Türk örf ve geleneklerine etkisi. Halka yönelik olarak yazılmış hadis kitapları: Kudâî’nin Şihâbu’l-Ahbârı. Halka yönelik olarak yazılmış hadis kitapları: Riyâzu’s-Sâlihîn. Türk kültürünü etkileyen rivayetlerin muhtevası ve sıhhat durumu. Türk kültürünü etkileyen rivayetlerin muhtevası ve sıhhat durumu.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Din kültür ilişkisi.
2Hz. Peygamber’in Arap kültüründe meydana getirdiği değişiklikler.
3Hadislerin söylendiği kültürel ortam.
4Hadislerin toplum ahlakı üzerindeki etkisi.
5Hadislerin insan ilişkilerine etkisi.
6Hadislerin Türk atasözlerine etkisi.
7Âşık Paşa’nın Garipnâmesi bağlamında Hadislerin Türk edebiyatına etkisi.
8Hadislerin Türk sanatına etkisi: Bursa Ulucami ve Yeşil Cami örneği.
9ARA SINAV
10Hadislerin Türk aile yapısına etkisi.
11Hadislerin Türk örf ve geleneklerine etkisi.
12Halka yönelik olarak yazılmış hadis kitapları: Kudâî’nin Şihâbu’l-Ahbârı.
13Halka yönelik olarak yazılmış hadis kitapları: Riyâzu’s-Sâlihîn.
14Türk kültürünü etkileyen rivayetlerin muhtevası ve sıhhat durumu.
15Türk kültürünü etkileyen rivayetlerin muhtevası ve sıhhat durumu.
16FİNAL
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Kudâî, Şihâbu’l-Ahbâr, çev. Ali Yardım, Damla Yay., İstanbul 2007. 2. Başaran, Selman, Hadislerin Türk Atasözlerine Etkisi, UÜ Basımevi, Bursa 1994. 3. M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991. 4. Ali Çelik, Halkın Hadis Bilgisi, Emin Yay., Bursa 2009. 5. Abdulkadir Karahan, İslam Türk Edebiyatında Kırk Hadis, DİB Yay., Ankara 1991. 6. Emnine Yeniterzi, Türk Edebiyatında Naatlar, DİB Yay., Ankara 1993. 7. Âşık Paşa, Garipnâme, TDK Yay., İstanbul 2000. 8. Bursa’nın Tarihi Mahallaleri II, Bursa Büyükşehir Belediyesi Yay., Bursa 2010. 9. Ahmet Aymutlu, Süleyman Çelebi ve Mevlid-i Şerif, MEB Yay., İstanbul 1995.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14456
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma133
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)110
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1           4
ÖÇ2           3
ÖÇ3          3 
ÖÇ4  4         
ÖÇ5     5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr