Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DKA-S334HADİS KAYNAKLARININ TENKİDİSeçmeli363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Hadis rivâyetlerinin sahîhlik ölçüsünü tespit etmede ve Hz. Peygamber'e âidiyetini belirlemede sened ve metnin rolünü kavramak, İslâm medeniyeti tarihinde bu yönde ortaya konan çabaları, yaşanan ihtilâfları gözden geçirmek, konuyla ilgili teknik kriterleri incelemek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Bir hadisin ana unsurları olan 'sened ve metin' ile 'tenkîd' kavramını tanımlayabilecek;
2Sened-metin ya da râvî-mervî'nin sıhhat belirlemedeki fonksiyonunu öğrenecek;
3Hadisin her iki parçasını kritik edebilmek için gereken dengeyi kurabilecek;
4İsnad ve metin tenkîdi kriterlerinin öncelik sırası ve bunların muhaddis ve fukahâ arasında ne şekilde paylaşıldığı üzerindeki tartışmaları görerek bilgi sahibi olacak;
5Muteber hadis kaynaklarından seçilmiş örnek metinler ve İslâm âlimlerinin cerh-ta'dîl metodlarına dair kaleme aldıkları eserler üzerinden öğrendiklerini uygulamaya geçirebilecektir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sünnetin tedvîni, lafzî ve ma'nevî rivâyet Hadisin unsurları: Sened ve Metin Hadisleri değerlendirmede metnin rolü: Oryantalistlerin iddiaları, metni tenkîd etmenin anlamı Sahâbeye göre metin tenkîdi: Sünnet'in Kur'ân'a arzı, Sünnet'in Sünnet'e arzı Sünnet'in akla arzı Hadis tenkîdinde akıl-nakil çatışması Muhaddislere göre metin tenkîdi ölçüleri: Kur'ân'a arz, Sünnet'e arz Târihî, içtimâî ve tecrübî bilgilere arz, lafız ve mânâda bozukluk (dil ve üslup), dînî esaslara aykırılık, akla aykırılık Fakihlere göre metin tenkîdi ölçüleri: Kur'ân'a arz, Sünnet'e arz İcmâa arz, sahâbe uygulamasına arz, kıyâsa arz Batı'da ve İslâm tarihindeki metin tenkîdi anlayışının mukâyesesi Türkiye'de ve İslâm dünyasında metin tenkîdine farklı yaklaşımlar Hadiste muhtevâ/içerik tenkîdinin genel sorunları
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Sünnetin tedvîni, lafzî ve ma'nevî rivâyet
2Hadisin unsurları: Sened ve Metin
3Hadisleri değerlendirmede metnin rolü: Oryantalistlerin iddiaları, metni tenkîd etmenin anlamı
4Sahâbeye göre metin tenkîdi: Sünnet'in Kur'ân'a arzı, Sünnet'in Sünnet'e arzı
5Sünnet'in akla arzı
6Hadis tenkîdinde akıl-nakil çatışması
7Muhaddislere göre metin tenkîdi ölçüleri: Kur'ân'a arz, Sünnet'e arz
8Ara Sınav
9Târihî, içtimâî ve tecrübî bilgilere arz, lafız ve mânâda bozukluk (dil ve üslup), dînî esaslara aykırılık, akla aykırılık
10Fakihlere göre metin tenkîdi ölçüleri: Kur'ân'a arz, Sünnet'e arz
11İcmâa arz, sahâbe uygulamasına arz, kıyâsa arz
12Batı'da ve İslâm tarihindeki metin tenkîdi anlayışının mukâyesesi
13Türkiye'de ve İslâm dünyasında metin tenkîdine farklı yaklaşımlar
14Hadiste muhtevâ/içerik tenkîdinin genel sorunları
15
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Dayhan, Ahmet Tahir, 'Hadis Tenkîdi Kriterleri', D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi İlitam Uzaktan Eğitim Yay., No. 10, İzmir 2012; Buhârî'ye Yöneltilen Bazı Tenkitler, Yüksek Lisans Tezi, D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 1995. Özşenel, Mehmet, 'Hadiste İsnad ve Metin Tenkidi', Anadolu Üniversitesi İlahiyat Önlisans-HADİS, Eskişehir 2010. Dümeynî, Misfir b. Gurmullâh, Hadis'te Metin Tenkidi Metodları, Terc. İlyas Çelebi-Adil Bebek, İstanbul 1997. Ebû Şehbe, Muhammed, Sünnet Müdafaası I-II, Terc. Mehmed Görmez-M. Emin Özafşar, Ankara 1990. Polat, Salahattin, Metin Tenkidi, İstanbul 2010. Karacabey, Salih, Hadis Tenkidi: Hadislerin Hz. Peygamber'e Aidiyetini Belirleme Yolları, İstanbul 2010. Karadâvî, Yûsuf, Sünneti Anlamada Yöntem, Terc. Bünyamin Erul, İstanbul 2008.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11010
Final Sınavı11515
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)81
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1            
ÖÇ2            
ÖÇ3            
ÖÇ4            
ÖÇ5            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr