Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ZBK719 | BÖCEK TAKSONOMİSİNİN TEMEL İLKELERİ | Seçmeli | 4 | 7 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Taksonomi biliminin önemini anlamalarını ve edinecekleri bilgileri böcekler ve bitki koruma alanında doğru kullanabilmelerini ve tarımda zararlılara yol açan böceklerin, takım, familya ve tür düzeyinde tanılanmasına esas oluşturan temel taksonomi bilgisi sağlamak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Gamze PEKBEY |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Zararlıları tanır | 2 | Örnekleme işlemini yapar | 3 | Böceklerin sınıflandırması, böcek altsınıf, takım, alttakım, familya, cins ve türlerinde kullanılan taksonomik karakterleri bilir | 4 | Taksonomik karekterleri çeşitli yöntemlerle değerlendirir | 5 | Uluslararası zoolojik isimlendirme kurallarını bilir | 6 | Taksonomik açıdan önemli kavramları bilir | 7 | Bitki koruma yönünden önemli etmenlerin taksonomik kategorilerini bilir | 8 | Bitki koruma yönünden önemli etmenlerin koleksiyonlarının yapılışı ve yararlılarla zararlıların tanılanma yöntemlerini bilir | 9 | Bitki koruma alanında kullanılan bilimsel isimlerin terminolojisini, doğru okunmasını, kalıcı ve kolay öğrenir |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Böceklerin tanımlanmasına ilişkin olarak, taksonomi ve sistematik hakkında bilgiler verilerek, taksonomi kategorileri, Coğrafi karakterler, Koleksiyon yapımı ve hazırlanması, teşhis işlemlerini nasıl yapılmasını öğretmek |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Taksonomi, Sistematik ve Sınıflandırmanın önemi ve diğer bilim dallarıyla ilişkisi | | | 2 | Sınıflandırma; tarihi, safhaları sınıflandırma teorileri | | | 3 | Zoolojik isimlendirme kuralları ve Uluslararası Zoolojik İsimlendirme Komisyonu | | | 4 | Taksonomik Kategoriler; Yüksek Kategoriler | | | 5 | Tür ve türaltı kategorisi | | | 6 | Allopatrik ve simpatrik türler | | | 7 | Sinonimlik ve homonimlik | | | 8 | Varyasyonlar ( kalıtsal olanlar ve kalıtsal olmayanlar) | | | 9 | Tip Kavramı, tip çeşitleri ve kategorilerde tipler | | | 10 | Taksonomik karakterler | | | 11 | Zoocoğrafik bölgeler | | | 12 | Bilimsel isimlerin okunuşu | | | 13 | Böcek örneklerinin teşhis edilmek üzere analizleri | | | 14 | Teşhis anahtarları | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Önder, F., “Taksonomi İlkeleri”. E.U. Ziraat Fakültesi Yayınları No: 530, 87 s. (1998).
2. Ecevit, O., “Böcek Sistematiği”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 34, 487 s. (2000).
3. Lerwill, C. J., “An Introduction to the Classification of Animals”. Constable Ltd., 108 pp. (1971).
4. Savory, T., “Animal Taxonomy”. Heinemann Educational Boks Ltd. 101 pp. (1970). Schenk, E. T. & J. H. McMasters, “Procedure in Taxonomy”. Stanford University Press, 119 pp. (1956). |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Quiz | 2 | 50 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 45 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 55 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 2 | 1 | 2 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | | | 4 | | | | ÖÇ2 | | | | 4 | 2 | | | | | | 4 | 3 | ÖÇ3 | | | 2 | | | 3 | | | | 3 | | | ÖÇ4 | | 3 | | 4 | | | | | 2 | | | | ÖÇ5 | 5 | | 5 | | 4 | | | 3 | | | 3 | | ÖÇ6 | | 4 | | | | | | | | 5 | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | 4 | ÖÇ8 | 5 | | | | | 3 | | | | | 3 | | ÖÇ9 | | 4 | | | 3 | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |