Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
HEM723TOPLUMSAL CİNSİYET VE SAĞLIKSeçmeli352
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Rukiye Höbek Akarsu
Öğrenme Çıktıları
11. Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları bilir.
22. Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını bilerek üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar
33. Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalığa sahiptir
44. Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar
55. Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar.
66. Toplumsal cinsiyet ve etik konuları irdeler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu ders; cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması, toplumsal cinsiyet kuramları, toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu, toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi, yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler, toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb.),dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramı
2Toplumsal cinsiyet kuramları, Feminist Kuram
3Ataerkil Sistemin Dayanakları ve İşleyiş Süreçleri
4Feminist Mücadele Pratikleri: Türkiye Kadın Hareketi Örneği
5Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb)
6Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi (yaşam dönemlerine göre)
7Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu
8Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet
9Toplumsal Cinsiyet ve Kültür
10Toplumsal cinsiyet ve media, reklam incelemeleri
11Dizi incelemeleri
12Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler
13Yazılan masalların değerlendirilip canlandırılması
14Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Taşkın L (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. XIII. Basım. Akademisyen Tıp Kitabevi Ankara. 2. Bora A . (2011) Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık- çok boyutlu yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi sosyoloji ve eğitim çalışmaları birimi (seçbir), www.secbir.org 3. org/images/haber/2011/01/15-aksu-bora.pdf. 3. Edit:Altun D, Toker H (2017). Toplumsal Cinsiyet-farklı disiplinlerden yaklaşımlar. Nika Yayınevi.Ankara 4. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. (2009). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013 (2.bs.). Ankara: Gizben Matbaacılık 5. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA). (2013). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara. 6. Türkiye’ de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. (2014). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara. 7. Akın, A. (2013). Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Hacettepe Üniversitesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Kütüphanesi Sağlık Bilimleri Genel Koleksiyon. Yer No: HQ1075T67512003 8. Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Sistem Yayıncılık 9. Tefik uluçay D, Zeyneloğlu S, Eroğlu K, Taşkın L. (2007) Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin ToplumsalCinsiyet Rollerine İlişkin BakışAçıları .Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 26?38
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bireysel Çalışma14228
Ev Ödevi14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)58
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19
ÖÇ1445434544544       
ÖÇ2434445555543       
ÖÇ3445554344545       
ÖÇ4343445434443       
ÖÇ5434454443454       
ÖÇ6444544344445       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr