Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HEM723 | TOPLUMSAL CİNSİYET VE SAĞLIK | Seçmeli | 3 | 5 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Rukiye Höbek Akarsu |
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1. Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları bilir. | 2 | 2. Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını bilerek üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar | 3 | 3. Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalığa sahiptir | 4 | 4. Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar | 5 | 5. Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar. | 6 | 6. Toplumsal cinsiyet ve etik konuları irdeler. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Bu ders; cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması, toplumsal cinsiyet kuramları, toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu, toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi, yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler, toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb.),dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramı | | | 2 | Toplumsal cinsiyet kuramları, Feminist Kuram | | | 3 | Ataerkil Sistemin Dayanakları ve İşleyiş Süreçleri | | | 4 | Feminist Mücadele Pratikleri: Türkiye Kadın Hareketi Örneği | | | 5 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb) | | | 6 | Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi (yaşam dönemlerine göre) | | | 7 | Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu | | | 8 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | | | 9 | Toplumsal Cinsiyet ve Kültür | | | 10 | Toplumsal cinsiyet ve media, reklam incelemeleri | | | 11 | Dizi incelemeleri | | | 12 | Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler | | | 13 | Yazılan masalların değerlendirilip canlandırılması | | | 14 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Taşkın L (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. XIII. Basım. Akademisyen Tıp Kitabevi Ankara.
2. Bora A . (2011) Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık- çok boyutlu yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi sosyoloji ve eğitim çalışmaları birimi (seçbir), www.secbir.org 3. org/images/haber/2011/01/15-aksu-bora.pdf.
3. Edit:Altun D, Toker H (2017). Toplumsal Cinsiyet-farklı disiplinlerden yaklaşımlar. Nika Yayınevi.Ankara
4. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. (2009). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013 (2.bs.). Ankara: Gizben Matbaacılık
5. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA). (2013). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara.
6. Türkiye’ de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. (2014). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara.
7. Akın, A. (2013). Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Hacettepe Üniversitesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Kütüphanesi Sağlık Bilimleri Genel Koleksiyon. Yer No: HQ1075T67512003
8. Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Sistem Yayıncılık
9. Tefik uluçay D, Zeyneloğlu S, Eroğlu K, Taşkın L. (2007) Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin ToplumsalCinsiyet Rollerine İlişkin BakışAçıları .Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 26?38 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ev Ödevi | 14 | 2 | 28 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | | | | | | | | ÖÇ2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | | | | | | | | ÖÇ3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | | | | | | | | ÖÇ4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | | | | | | | | ÖÇ5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | | | | | | | | ÖÇ6 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |