|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | JMY320 | TEKTONİK | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğrencilere plaka tektoniği teorisinin temellerini vermek ve litosfer plakalarının hareketlerini ve bu hareketler sonucunda gelişen olaylar ile ilgili bilgiler vererek jeolojik olayların daha güvenilir açıklanmasını sağlamak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doc. Dr. Uğur TEMİZ | Öğrenme Çıktıları | 1 | yeryuvarındaki hareketleri daha iyi kavrayabilecekler | 2 | havzaların jeotektonik konumlarını daha iyi açıklayabilecekler | 3 | levhaların hareketlerini anlayabilecekler |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Giriş, Litosfer, astenosfer, kabuk, manto, Plaka sınırlarının jeolojik özellikleri, Sismik özelliklerIraksayan plaka sınırları, Okyanus sırtları, ofiyolit ve ofiyolitik karışıklar, kıtasal riftler, pasif kıta kenarlarının jeolojik evrimi. Yakınsayan plaka sınırları, Ada yayları, ada yalarının yapısı ve tipleri, mağmatik yay, volkanik yay, Transform plaka sınırları, transform faylar ve plaka hareketlerinin izleri; Plaka tektoniği ve orojenik kuşaklar, Orojenik kuşakların genel özellikleri; orojenlerin kökeni; çarpışmasız orojenik kuşaklar; çarpışmalı orojenik kuşaklar; tasınmiış alanlar ve dağ oluşumu; dağ oluşumunun hareket mekanizmaları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Plaka tektoniği kavramından önceki başlıca başlıca tektonik hipotezler:Genleşme, büzülme ve osilasyon teorileri. | | | 2 | Konveksiyon akıntıları ve kıtaların kayması teorisi | | | 3 | Plaka sınırlarının jeolojik özellikleri:Litosfer, astenosfer, kabuk ve manto | | | 4 | Yayılma merkezleri ve genel karakterleri: Yayılma merkezlerinde Tektonizma, volkanizma, magmatizma ve metamorfizma | | | 5 | Yayılma merkezlerinde sedimantasyon: Aktif okyanus sırtları, pasif sırtlar ve volkanik denizaltı tepeleri üzerinde sedimantasyon | | | 6 | Yayılma merkezlerinde sedimantasyon: Okyanus platoları, okyanus havzaları pasif kıta kenarları üzerinde sedimantasyon; ofiyolit ve ofiyolitli karışık | | | 7 | Kıtasal riftler: Aktif ritleşme, pasif ritleşme, pasif kıta kenarlarının jeolojik evrimi | | | 8 | Transform faylar, transform kenarlar ve doğrultu atımlı faylara bağlı havzalar ve sedimantasyon | | | 9 | Arasınav | | | 10 | Yaklaşan plaka sınırları: Dalma-batma bölgeleri, dalma-batma bölgelerinde mağmatizma, volkanizma ve metamorfizma. | | | 11 | Dalma-batma bölgelerinde sedimantasyon: Hendek havzaları, yay-önü havzalar, yay-içi havzalar ve yay-ardı havzalarında tortulaşma. | | | 12 | Kıta-kıta çarpışma bölgeleri: Çarpışma alanlarında magmatizma ve metamorfzma | | | 13 | Kıta-kıta çarpışma bölgelerinde sedimantasyon:Kalıntı okyanus havzaları ve geç orjenik havzaları ve sedimantasyon. | | | 14 | 2. Arasınavı | | | 15 | Plaka tektoniği ve orojenik kuşaklar, orojenik kuşakların genel özellikleri, çarpışmalı ve çarpışmasız orojenik kuşaklar, taşınmış alanlar ve dağ oluşumu | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1- Akdağ, K. 2005; Plaka tektoniği ders notları, KTÜ Jeoloji Bölümü, Trabzon
2- Oreskes, N. 2003; Plate Tectonics An Insider's History Of The Modern Theory Of The Earth, Westview Press Perseus Books Group, 11 Cambridge Center, Cambridge Ma 02142
3- Condie, Kent C. 1997; Plate Tectonics and Crustal Evolution, Butterworth-Heinemann, An imprint of Elsevier Science, Linacre House, Jordan Hill, Oxford 0X2 8DP, 200 Wheeler Road, Burlington, MA 01803 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 2 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 2 | 14 | 28 | Final Sınavı | 4 | 1 | 4 | Uygulama/Pratik | 4 | 14 | 56 | Bireysel Çalışma | 2 | 14 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 1 | 6 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 1 | 4 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |
|
|