Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İKT61018.01İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİSeçmeli117
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
The aim of this course is to give students information about major economists, their approaches, economic thought and the interaction between economic thought and concrete history, and to give ability for making comparison between different economic schools and ability to analyze a historical dimension.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğrt. Üyesi Figen Tombak
Öğrenme Çıktıları
1Familiar with the concepts related to economic philosophy.
2Able to analyze differences and similarities between economic schools.
3Able to define the relationship between economic schools.
Öğrenim Türü
Uzaktan Eğitim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
None
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
None
Dersin İçeriği
Methodological Basis of History of Economic Philosophy, Economic Philosophy in Antiquity, Economic Philosophy in Medieval, Economic Philosophy of Mercantilism, Economic Philosophy of Physiocracy, Classic Economic Philosophy, Critics to Classical Economic Philosophy, Neoclassical Economical Philosophy, Economic Philosophy in 20th Century Founders of Marginalism, Neoclassic Value and Distribution Theory, Rise of Socialism, From Doctrines to Independent Economy: Quantitive Economy, Developments in Economic Philosophy and Future of Economic Science.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Methodological Basis of History of Economic Philosophy
2Economic Philosophy in Antiquity
3Economic Philosophy in Medieval
4Economic Philosophy of Mercantilism
5Economic Philosophy of Physiocracy
6Classic Economic Philosophy
7Critics to Classical Economic Philosophy.
8Mid-term exam
9Neoclassical Economical Philosophy
10Economic Philosophy in 20th Century
11Founders of Marginalism Neoclassic Value and Distribution Theory
12Rise of Socialism
13From Doctrines to Independent Economy: Quantitative Economy
14Developments in Economic Philosophy and Future of Economic Science
15 General Evaluation
16 Final Exam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Vural Savaş, İktisatın Tarihi, Siayasal Kitabevi, 1998 (Temel kaynak). Gülten Kazgan, İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi, 6. Baskı, 1993. Mark Sakuesen (Çevirenler; Mustafa Acar, Ekrem Erdem, Metin Toprak), Modern İktisadın İnşası, Liberte, 2003.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Midterm Examination1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Examination1100
TOPLAM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
None
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Midterm Examination212
Final Examination212
Attending Lectures21020
Brain Storming21224
Self Study2510
Individual Study for Homework Problems248
Individual Study for Mid term Examination23570
Homework23060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)196
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr