|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MİMYS518 | EVRENSEL TASARIM (HERKES İÇİN TASARIM) | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Ders; engellilere yönelik farkındalık oluşturarak, Anayasal bir hak olarak sahip olduğu eğitim, seyahat, çalışma vb. haklar ile engelli bireylerin diğer vatandaşların zorlanmadan gerçekleştirdikleri faaliyetleri gerçekleştirmelerine yönelik kentsel ve mekânsal düzenlemeleri araştırmayı amaçlamaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Farklı kullanıcı profilleri ve/veya handikaplı kullanıcılar için tasarım becerisine sahip olur | 2 | Engelli, yaşlı, çocuk, kadın ve göçmen gibi handikap gruplarına yönelik makro ölçekte kentsel, mikro ölçekte yapı tasarımını revize edebilme becerisi kazanır | 3 | Evrensel tasarıma yönelik ulusal ve uluslararası literatüre hâkim olur |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dünya üzerinde handikaplı olarak görülen kadın, çocuk, yaşlı ve engelli bireylerin, hatta fiziksel yapısı nedeniyle özel tasarımlar gerektirecek gruplara yönelik mimari tasarım kılavuzu oluşturmaya yönelik ortaya çıkan evrensel tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramı Türkiye için de önemli bir konudur. Türkiye’de toplumun %10-12 oranında engelli olarak tanımlanabilecek özellikte olduğu bilinmektedir. 1990’lı yıllarda Özürlüler İdaresi Başkanlığı bünyesinde başlatılan çalışmalar günümüzde Türkiye’nin de imzaladığı Avrupa Kentsel Şartı kapsamında kentsel açık alanlar ile yapıların engellilere uygun tasarlanmasını gerektirmektedir. Ders kapsamında kamusal ve kentsel mekânlar ile özel, yarı kamusal alanlarda yer alan yapılarda engellilere yönelik düzenlemeler Dünyadan ve Türkiye’den örnekler, standartlar ve yönetmelikler çerçevesinde değerlendirilecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramının tanımlanması | | | 2 | Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramının tanımlanması | | | 3 | Mimarlık eğitiminde Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) çalışmalarının incelenmesi | | | 4 | Mimarlık eğitiminde Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) çalışmalarının incelenmesi | | | 5 | Handikaplı gruplar, Engelli, Özürlü, Sakat tanımları ve engelli grupların özellikleri | | | 6 | Handikaplı gruplar, Engelli, Özürlü, Sakat tanımları ve engelli grupların özellikleri | | | 7 | Avrupa Kentsel Şartı ve Kentsel Alanlarda Düzenlemeler | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Yaşlı, çocuk, engelli, göçmen dostu kentler | | | 10 | Avrupa Kentsel Şartı Kentsel Mekânlara Ulaşım-Erişebilirlik | | | 11 | Avrupa Kentsel Şartı Yapılara Ulaşım-Erişebilirlik | | | 12 | Standartların belirlenmesi, evrensel tasarım kapsamında bir tasarım probleminin çözümü | | | 13 | Evrensel tasarım kapsamında kentsel ölçekte ve yapı ölçeğinde bir tasarım probleminin çözümü | | | 14 | Evrensel tasarım kapsamında kentsel ölçekte ve yapı ölçeğinde bir tasarım probleminin çözümü | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ergenoğlu, E. S., (2013), Mimarlıkta Kapsayıcılık: Herkes İçin Tasarım, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları Tutal, O., (2018), Herkes İçin Tasarım, Geçmişten Geleceğe
Dikmen, Ç.B., Özçetin, Z. (2016), Herkes için Tasarım Kapsamında bir Avrupa Birliği Gençlik Projesi Deneyimi: Engelsiz Yozgat
Belir, Ö. (2017), Mimari Erişebilirlik Kılavuzu, Özürlüler Vakfı
Demirbilek, O. & Demirkan, H., (2004), Universal Product Design İnvolving Elderly Users: A Participatory Design Model, Elsevier
Afacan, Y., Demirkan, H., (2011), An Ontology-Based Universal Design Knowledge Support System, Elsevier
Goldsmith, S. (2007), Universal Design, Taylor & Francis
Güngör, C., (2013), an Evaluation of Gazı University Faculty of Architecture Buildings with Regard to Turkish Standards Related with Accesibility for People with Disabilities, GUJS, 1/1 (1-14)
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 3 | 39 | Rapor Sunma | 10 | 4 | 40 | Makale Kritik Etme | 13 | 3 | 39 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |
|
|