|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ATA1001 | ATATÜRK İLK. VE İNK. TAR. I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Atatürk Devrim ve İlkeleri geleneksel bir toplumdan modern bir topluma dönüşme çabasını veren Türkiye’nin vazgeçilmez temelidir. Bu nedenle bu değerler göz önünde bulundurularak Türkiye’nin Modernleşme tarihi değerlendirilecek, bu sürecin getirdiği sonuçlar ile meseleler değerlendirilecektir. Bu şekilde de amaç öğrencilerin Atatürk ilkeleri ve devrimlerini özümseyerek yorumlamalarını bu şekilde de geçmişten günümüze kadar önem aratarak devam eden bu süreci daha iyi anlamaları ve özümsemeleri amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Başak KUZUCUOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | I.Dünya Savaşı ve değişen siyasal statünün iç politika ve dış politikada yansımalarını çözebilmek | 2 | Askeri ve diplomatik başarıların yansımasılarını anlayabilmek | 3 | Yeni kurulan Ankara Hükümetinin ilk Siyasal ilişkilerini ve bağımsızlık yolunda gidilen bir yolun amacını anlayabilmek | 4 | Mondros Mütarekesi sonrasında fiilen çöken bir imparatorluk halkının Mustafa Kemal öncülüğünde giriştiği özgürlük savaşının iç ve dış etkilerini anlayabilmek, buradaki sebep sonuç bağını çözebilmek | 5 | Son dönem Osmanlı modernleşme ve reform hareketlerinin Osmanlı düşünce yapısı ve sonrasında Atatürk devrimleri ve Cumhuriyet Türkiye’si üzerindeki etkisini anlayabilmek | 6 | Avrupa’da Aydınlanma süreci ve bunun diğer toplumsal dengeler üzerindeki etkisini anlayabilmek | 7 | Türkiye’nin yakın tarihini genel olarak açıklayabilmek |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Kurtuluş Şavaşı konulu edebi metinler ve romanlardan, Üniversitelerin Tarih Bölümü İnkılâp Tarihi Anabilim Dalı alanında hazırladığı çalışmalardan ve konu edilen tarihi dönemlerde çıkarılmış gazete ve dergilerde yayınlanmış makalelerden okumalar. | Dersin İçeriği | Avrupa da reform, rönesans, aydınlanma ve sanayileşme süreci bunun Osmanlı devleti ve toplumu üzerindeki etkisi, Osmanlı devletinde değişen düşünce akımları ve merkezi idareye alternatif düşünce ve akımlar,Osmanlı devletinin çöküşünün iç ve dış nedenleri,I.Dünya savaşına yol açan ekonomik ve siyasal gelişmeler, I.Dünya Savaşı v Osmanlı İmparatorluğu üzerindeki etkisi, savaş sonrasında oluşan Yeni Dünya düzeni,I.Dünya savaşı sonrasında Osmanlı devleti içindeki gelişmeler ve işgaller dönemi buna bağlı olarak oluşan İstiklal savaşı süreci,Ankara’da da alternatif bir hükümet kurulması, meclisin açılması ve başarı ile biten bir istiklal savaşı sonrasında diplomasinin devreye girmesi , Lozan Konferansı ve onun I.Dünya savaşı ve sonrasında Sevr Antlaşması ile sıkışan Türk toplumunu Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde verdiği özgürlük mücadelesini ekonomik ve siyasal anlamda tamamlaması,ekonomik siyasal ve toplumsal anlamda tam bağımsız bir Türkiye’ye giden yol, her derste ilgili bölümler Nutuk’dan okumalar yapılıp desteklenerek, analiz edilmeye çalışılacaktır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Batıda Aydınlanma ve Sanayileşme süreci onun sosyal ve ekonomik yansımaları,Osmanlı Toplumunda çöküşe sebep olan iç ve dış dinamikler.
| | | 2 | Osmanlı Devletinde modernleşme hareketleri ve son dönemde Osmanlı siyasi düşüncesini etkileyen düşünce akımları | | | 3 | I.Dünya Savaşı öncesinde Osmanlı İmparatorluğu ve dünyadaki gelişmeler savaşa giden yol ve savaş öncesi bloklaşma hareketleri | | | 4 | I.Dünya Savaşı, Savaş ve Osmanlı İmparatorluğunun savaşa girmesi, Mondros Mütarekesi | | | 5 | Mondros Mütarekesi sonrasında kurulan zararlı ve yararlı cemiyetler,Parıs Konferansı | | | 6 | Amasya Genelgesi,Erzurum Kongresi, Sivas Kongresi
| | | 7 | Amasya Görüşmesi, Son Osmanlı Mebusan Meclisinin toplanması ve Misak-i Milli Belgesi
| | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | TBMM’nin açılması,Sevr Antlaşması, Londra Konferansı | | | 10 | Moskova, Gümrü, Kars ve Ankara Antlaşmaları,SSCB ve Fransa ile gelişen diplomatik ilişkiler | | | 11 | İnönü Savaşları,Tekalif-i milliye Kararları, Sakarya savaşı
| | | 12 | Başkomutanlık Meydan Muharebesi ve Mudanya Mütarekesi | | | 13 | Lozan Konferansı ve milli mücadelede kazanılan askeri başarıların ardından müzakere yolu ile tam bağımsızlığın sağlanması.
| | | 14 | Tartışma | | | 15 | Final Sınavı | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Y.Ö.K.(Komisyon ), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I /II , Ankara,
1-ATATÜRK, Gazi Mustafa Kemal, Nutuk(Söylev)
2-ATEŞ, Toktamış, Türk Devrim Tarihi
3-ARMAOĞLU, Fahir 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi
4-LEWİS, Bernad, Modern Türkiye’nin Doğuşu
5-TUNAYA, Prof.Dr. Tarık Zafer, Türkiye’nin Siyasi Hayatında Modernleşme Hareketleri
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı | 1 | 20 | 20 | Derse Katılım | 10 | 1 | 10 | Tartışma | 5 | 1 | 5 | Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 | Makale Kritik Etme | 5 | 2 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | 5 | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | 5 | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |
|
|