Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
OT225TARIMSAL SULAMA VE MEKANİZASYONSeçmeli233
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Sulamanın bitki gelişimi ve verimlilik açısından önemini belirtmek, sulama sistem ve yöntemlerini öğrencilerin kavramasını sağlamaktır. Tarımda Mekanizasyon kavramı; Tarımda enerjinin önemi; Traktörler; Temel tarımsal işlemlerde mekanizasyon: Toprak işleme alet ve makineleri: Pulluklar, Kültüvatörler, Toprak Frezeleri, Tırmıklar, Merdaneler, Tarla sürgülerinin bakım, onarım ve kullanımları: Ekim-Dikim-Gübreleme Makineleri; Tarımsal Savaş Makineleri; Biçme Makineleri: Hasat-Harman Makinelerini öğretmektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Aysun ŞEHİT
Öğrenme Çıktıları
1Tarımda sulamanın önemini algılayabilme
2Toprak, bitki ve su ilişkilerini yorumlayabilme
3Sulama sistem ve yöntemlerini kavrayabilme
4Sulama suyu kalitesi ve drenajın sulama yönünden önemini kavrayabilme
5Tarım makineleri imalatında araştırmacı olunmasının gereğini kavramıştır.
6Tarım alet ve makinelerinin sınıflandırabilir
7Türkiyedeki tarımsal alanları ve makine parkı hakkında bilgi sahibidir.
8Tarım alet ve makilerini tanıyarak işlevlerini bilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Suyun bitkiler için önemi, sulama yöntemleri, uygun sulama yönteminin tespiti, sulama zamanı ve sulama miktarının tayini, ülkemizde tarım yapılan alanlar ve tarım traktör sayıları ile traktör parkının durumu, traktörlerin yapısal özellikleri ve tarımda traktörden yararlanma şekilleri. Ülkemizdeki Tarım alet ve makinelerinin mevcut durumu ve geleceği. Tarımda enerjinin önemi. Toprak işleme alet ve makinelerinin sınıflandırılması, Kulaklı pulluklar ve diskli pulluklar hakkında bilgi. Kültüvatör ve tırmıklar hakkında bilgi. Merdaneler ve tarla sürgüleri hakkında bilgi. Dönel toprak işleme aletleri, bağ-bahçe ekipmanları ve dipkazan. Ekim, ekim makineleri hakkında bilgi. Tarımsal Bakım makineleri hakkında bilgi. Gübreleme Makineleri hakkında bilgi, İlaçlama makineleri hakkında bilgi. Hasat harman makineleri, Hasat Harman.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Sulamanın tanımı ve önemi, sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi, Dünya ve Türkiye’ de sulama, sulama yöntemi, sulama sistemi
2Toprak-bitki-su ilişkileri
3Sulama suyu gereksinimi. Bitki su tüketimi hesabı
4Sulama zamanı ve sulamada verilecek su miktarının belirlenmesi.
5Sulama yöntemleri. Yüzey sulama yöntemleri. Uzun tava sulama yöntemi, karık sulama yöntemi
6Basınçlı sulama yöntemleri. Yağmurlama sulama yöntemi. Damla sulama yöntemi
7Sulamada drenajın önemi, drenajın tanımı ve yararları. Drenaj yöntemleri, yüzey drenaj yöntemleri, toprakaltı drenaj yöntemleri.
8Ara sınav
9Ülkemizdeki Tarım alet ve makinelerinin mevcut durumu ve geleceği
10Toprak işleme alet ve makinelerinin sınıflandırılması
11Kulaklı pulluklar ve diskli pulluklar hakkında bilgi. Kültüvatör ve tırmıklar hakkında bilgi
12Merdaneler ve tarla sürgüleri hakkında bilgi. Dönel toprak işleme aletleri, bağ-bahçe ekipmanları ve dipkazan
13Ekim, ekim makineleri hakkında bilgi. Gübreleme Makineleri hakkında bilgi
14İlaçlama makineleri hakkında bilgi. Hasat harman makineleri
15Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Güngör, Y., Erözel, A.Z. ve Yıldırım, O., “Sulama”, Ank. Ü. Zir.Fak. Yayın No:1443, Ders Kitabı:424, 1996, Ankara 2. Şimşek, E. 2014. Sulama ders notları. Basılmamış ders notu. 3. B. Gökçebay (1986) Tarım Makineleri IK. Alibaş ve ark.(1995) Tarım Alet ve Makineleri
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Seminer122
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7214
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma7214
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1   55         
ÖÇ2   55         
ÖÇ3    55   5    
ÖÇ4    5    5    
ÖÇ5    5    5    
ÖÇ6    5    5    
ÖÇ7    5    5    
ÖÇ8    5    5    
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr