Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
DKA-S219ENVIRONMENT AND RELIGIONElective233
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Sağlıklı bir çevrede yaşamak temel insan haklarından biridir. İnsan ve diğer canlı türlerinin yaşama alanı olarak paylaştığı yerkürenin doğal kaynakları yenilenebilir olmakla birlikte sonsuz değildir. Yarım aşırı aşan bir süreçte gelişen beşerî üretim ve tüketim tarzları sadece doğal hayatın sürdürebilirliğini değil insan hayatının devamını da tehdit eder boyutlara ulaştığına dair bazı verilerin ortaya çıkması çevre hakkındaki tutumların gözden geçirilmesini gerekli kılmıştır. Yaşayan dinlerin çoğunda doğaya bir tür kutsallık atfedildiği veya insanın kullanımına musahhar (has) kılınan ve nimetlerle donatılan dünyayı Allah ın bir 'emaneti' olarak kabul eden İslam açısından bakıldığında çevre koruma bilincinin dini boyutu olduğu ortaya çıkar. Yaşanabilir bir çevre ile sürdürülebilir bir kalkınma arasında tercihe zorlanmadan muhtemel çevre felaketlerini önlemek amacıyla 1970lerden günümüze kadar birçok bilimsel ve teknik önlemlerin tartışıldığı uluslararası toplantılarda alınan kararları sosyal, kültürel ve ahlaki ve dini boyutları ile tanıtmak bu dersin amaçları arasındadır. 1990lardan itibaren ilahiyat ve din açılarından tartışılan çevre sorunları hakkında daha kapsayıcı sosyal politikaların geliştirilmesi için toplumların kültürel, ahlaki ve dini değerlerini dikkate almak ve bu değerleri eğitim süreçlerinde işlevsel kılmak için farklı yaklaşımlar geliştirme becerisi kazandırmak dersin diğer hedefleri arasındadır.
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Mehmet ESGİN
Learning Outcomes
1 Çevre, ekolojik denge kavramlarını tanımak, çevre sorunları ile kültürel ve dini değerlerin ilişkisini kavramamak
2Çevreyi korumanın önemini araştırarak, doğal ve sosyal çevrede meydana gelecek değişimlerin sonuçları hakkında iyimser ve karamsar öngörüleri öğrenecek ve bu öngörülerin dinlerin 'kıyamet' öğretileri ile ilişkilendirecek
3Yaşayan dinlerin doğa ve insana dair öğretilerinin çevre koruma bilincinin gelişmesine katkılarını değerlendirecek
4Sosyal ve doğal çevreyi olumsuz etkileyecek kültürel ve ahlaki ve dinî tavır ya da tutumları ayırt edecek
5nesillere karşı sorumluluk bilinci içinde doğal çevreyi, koruma bilincinin kazandırılmasında kültürel ve dinî değerlerin öğretim süreçlerine dahil edilme ihtiyacını anlar.
Mode of Delivery
Formal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Çevre, ekoloji, çevre dengesi, çevre sorunları: kavramsal tahlilleri 2 Çevre Sorunlarına Yaklaşımlar: Uluslar arası çevre konferansları ve örgütleri 3 Çevre Sorunlarına İlahiyat açısından ve dinî yaklaşımlar 4 Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı 5 Asya Dinleri 2: Konfüçyüsçülük, Şintoizm Açısından Çevre 6 Eski Ahit ve Yahudilik Açısından Çevre 7 Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre 8 Ara Sınav 9 İslam Öğretilerinde doğanın değeri ve Çevre 10 İslam Hukuk Açısından Çevre hakları 11 İslam Tarihinde Çevre Koruma Uygulamaları 12 Çevre Korumanın Ahlakı Boyutu 13 Çevre Bilincinin Gelişmesinde Din Öğretiminin Değeri 14 Çevre-Din İlişkisine Genel Yaklaşımlar 15 Yarıyıl Sonu Sınavı
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Çevre, ekoloji, çevre dengesi, çevre sorunları: kavramsal tahlilleri
2Çevre Sorunlarına Yaklaşımlar: Uluslar arası çevre konferansları ve örgütleri
3 Çevre Sorunlarına İlahiyat açısından ve dinî yaklaşımlar
4Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı
5Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı
6Eski Ahit ve Yahudilik Açısından Çevre
7Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre
8Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre
9vize
10İslam Öğretilerinde doğanın değeri ve Çevre
11İslam Hukuk Açısından Çevre hakları
12İslam Tarihinde Çevre Koruma Uygulamaları
13Çevre Korumanın Ahlakı Boyutu
14Çevre Bilincinin Gelişmesinde Din Öğretiminin Değeri
15Çevre-Din İlişkisine Genel Yaklaşımlar
16final
Recommended or Required Reading
. İslam ve Ekoloji, Doç. Dr. Mehmet Bayraktar, DİB Yay., Ankara, 1992. 2. İnsan- Çevre Münasebetine Modern Yaklaşımın Teolojik Kritiği, Hüseyin Aydın, Nehir Yay. Malatya 3. Çevre Hakkı, İbrahim Kaboğlu, İletişim Yay Yardımcı Kaynaklar 1.Islam and Ecology: A Bestowed Trust (Ed.) Richard C. Foltz, Frederick M. Denny, Azizan Baharuddin 2. Bilen, Osman. Concern for Environment from the Perspective of Islam
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination13030
Final Examination13535
Individual Study for Mid term Examination15115
Individual Study for Final Examination20120
TOTAL WORKLOAD (hours)100
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
LO1            
LO2            
LO3            
LO4            
LO5            
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr