Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
DKA-S321 CONTEMPORARY APPROACHES TO THE QURANElective354
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Kur’ân tefsiriyle ilgili çağdaş yaklaşımların anlaşılması.
Name of Lecturer(s)
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Altuntaş
Learning Outcomes
1Kur’an ve diğer Mukaddes kitapların metinleşme süreçlerindeki farklılıkları, metotları ve bunlardan kaynaklanan problemleri kavrayabilme.
2Klasik tefsir ekollerinin zaaflarını, yetersiz kaldığı alanları, çağdaş tefsir ekollerinin çeşitlerini ve ortaya çıkış sebeplerini bilebilme.
3Kur’an tefsirinde ortaya çıkan yöneliş farklılıklarını ve sebeplerini kavrayabilme.
4Çağdaş tefsir ekollerinin özelliklerini, görüşlerini, takdir edilen ve tenkide uğrayan yönlerini kavrayabilme.
5Kur’an’ın dinlerarası diyaloğa verdiği önemi ve toplumlar arası ilişkilerde esas olan barışın dayandığı kuralları ve savaşı kaçınılmaz hale getiren sebepleri kavrayabilme.
Mode of Delivery
Formal Education
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Çağdaş Yorumların Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Çağdaş Yorumlar: I. Çağdaş yorumlardan önceki dönem: A- Orta Çağda İslam Ülkeleri ve Avrupa B- Orta Çağ Avrupa’sında Din-ilim İlişkileri C- Orta Çağ Avrupa’sında Engizisyon Mahkemeleri ve zulümleri II. Çağdaşlık, Modernizm ve Benzeri Fikirlerin İslâm Ülkelerine Girişi ve Sebepleri III. İslâm dünyasında, pozitivist ve naturalist düşüncenin yansıması olarak ortaya çıkan yaklaşımlar: A- Batılı düşüncelerin tamamen ve aynen kabul edilmesini teklif edenler B- Batılı düşüncelerin tamamen reddedilmesini teklif edenler. C- İlmî bir incelemeden sonra kısmen kabul ve kısmen reddedilmesini teklif edenler. IV. Kavramların açıklanması/anlamları A- Klasik İslam Düşüncesi B- Çağdaş Düşünce C- Modernleşme Klasik dönemde meşhur olan dirayet ve rivayet tefsirleri İslam dünyasında ortaya çıkan çağdaş yorumlar ve temsilcileri A- Hindistan’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Seyyit Ahmet Han B- Mısır’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Muhammed Abduh, Reşid Rıza; Takdir ve tenkid edilen yönleriyle ictimaî tefsir ekolü Çağdaş modernistlerin Kur’an’ı tefsir Yöntemleri. A- Yorumbilim B- Tarihsellik C- Orijinal dildeki metinleri elde olmayan mukaddes Kitaplar için uygun olan bu yöntemlerin Kur’an’a uygulamanın gereksizliği Uluhiyyet, Nübüvvet ve Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri Nübüvvetle ilgili âyetler ve tefsirleri Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri İbadatlerin amacı ve nefis terbiyesindeki önemi Oruç ibadetiyle ilgili âyetler ve oruç tutamayanlara verilen ruhsat
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Çağdaş Yorumların Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Çağdaş Yorumlar: I. Çağdaş yorumlardan önceki dönem: A- Orta Çağda İslam Ülkeleri ve Avrupa B- Orta Çağ Avrupa’sında Din-ilim İlişkileri C- Orta Çağ Avrupa’sında Engizisyon Mahkemeleri ve zulümleri
2II. Çağdaşlık, Modernizm ve Benzeri Fikirlerin İslâm Ülkelerine Girişi ve Sebepleri
3III. İslâm dünyasında, pozitivist ve naturalist düşüncenin yansıması olarak ortaya çıkan yaklaşımlar: A- Batılı düşüncelerin tamamen ve aynen kabul edilmesini teklif edenler B- Batılı düşüncelerin tamamen reddedilmesini teklif edenler. C- İlmî bir incelemeden sonra kısmen kabul ve kısmen reddedilmesini teklif edenler.
4IV. Kavramların açıklanması/anlamları A- Klasik İslam Düşüncesi B- Çağdaş Düşünce C- Modernleşme
5Klasik dönemde meşhur olan dirayet ve rivayet tefsirleri
6İslam dünyasında ortaya çıkan çağdaş yorumlar ve temsilcileri
7A- Hindistan’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Seyyit Ahmet Han
8B- Mısır’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Muhammed Abduh, Reşid Rıza; Takdir ve tenkid edilen yönleriyle ictimaî tefsir ekolü
9ara sınav
10Çağdaş modernistlerin Kur’an’ı tefsir Yöntemleri. A- Yorumbilim B- Tarihsellik C- Orijinal dildeki metinleri elde olmayan mukaddes Kitaplar için uygun olan bu yöntemlerin Kur’an’a uygulamanın gereksizliği
11Uluhiyyet, Nübüvvet ve Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri
12Nübüvvetle ilgili âyetler ve tefsirleri
13Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri
14İbadatlerin amacı ve nefis terbiyesindeki önemi
15Oruç ibadetiyle ilgili âyetler ve oruç tutamayanlara verilen ruhsat
16final
Recommended or Required Reading
1. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988 2. Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008 3. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü ve Tarihi, İstanbul 2001 4. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997 5. J.M.S.Baljon, Kur’ân Yorumunda Çağdaş Yönelimler, Ankara 2000 6. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Yaklaşımlar, Ankara 1999 7. Cağfer Karadaş, Çağdaş İslam Düşünürleri, Bursa 2003
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Midterm Examination1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Examination1100
SUM100
Term (or Year) Learning Activities40
End Of Term (or Year) Learning Activities60
SUM100
Language of Instruction
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination122
Final Examination122
Attending Lectures14456
Self Study14342
Individual Study for Mid term Examination166
Individual Study for Final Examination166
TOTAL WORKLOAD (hours)114
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
LO1     4      
LO2  5         
LO3       3    
LO4      4     
LO5     4      
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr