Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DKA-S315KUR'AN YORUM BİLİMİSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Kur’an’ın sûre ve âyetlerini “lafız, mâna ve maksat” uyumu ve bütünlüğü içinde, Yüce Allah’ın muradı ve maksadına uygun bir şekilde anlayarak günümüz problemlerine cevap verecek şekilde evrensel prensipleri tespit edip pratiğe sunma bilgi ve becerisini öğrencilere kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Altuntaş
Öğrenme Çıktıları
1Kur’an’ın insanlığa gereken evrensel prensiplerin sunulması için indirilmiş bir kitap olduğunu anlama.
2Kur’an dışındaki metinlerin ilahi kaynaklı olmadığı ve eleştiriye açık olduğu bilincini kazanma.
3İslam dininin insanlara yüklediği vazife ve sorumlulukları açıklayan Kur’an ayetlerini anlayıp yorumlama becerisini kazanma.
4Kur'ân âyetlerinin Türkçe’ye çevirisi yapılırken kullanılan yöntemleri bilme, ilk el kaynaklara inerek inceleme ve araştırma yapabilme ve yorumlayıp değerlendirebilme.
5Bakara, Ali İmran ve Mümtehine sûrelerinden haraketle Kur’an’ın dinlerarası diyaloğa verdiği önemi anlama.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İlk İnen vahiyler ve tefsirleri: 1- Alak Suresi ve tefsiri; 2- Fatiha Suresi ve tefsiri; 3- İstiâze ve Besmele âyetlerinin tefsiri: en-Nahl sûresi 16/ 98, el-Alak Suresi 96/1 el-Bakara Suresinin ilk âyetleri ve tefsiri: 2/1-26 a- Îman, mümin, müşrik, kafir, münafık b- Müminin vasıfları ile ilgili âyetler ve tefsirleri: el-Müminûn 23/1-10 a- Yaratılışla ilgili âyetler b- Hz. Âdemin yaratılışı ile ilgili âyetler ve tefsirleri: el-Bakara 2/30-39 Ehl-i Kitap ve İsrailoğulları: el-Bakara 2/40 vd. Yahudilerin iddiaları ve Kur’an’ın verdiği cevaplar Kur’an’ın dinler arası diyaloğa verdiği önem (Bakara, Al-i İmran ve Mümtehine sûrelerinden haraketle ) İslamda kadının şahsiyeti ve hakları; en-Nisâ 4/1-40 âyetlerinin tercüme ve tefsiri İslam kolaylık dinidir: el-Hac 22/77 vd; en-Nur 24/61; Orta ümmet ve kıblenin tahvili: el-Bakara 2/142-146; Allah'ın dini fıtrata uygundur: er-Rû,30/30-32 İsra ve Miraç’da alınan mesajlar: el-İsra 17/22-39 Ana-babaya sevgi, saygı ve itaat Hucurat Suresi: Allah ve Rasulüne karşı ta’zim, edeb ve sosyal ilişkilerimizde uyulması gereken kurallar Mümtehine Suresi: Hatıp b. Beltea olayı, mü’minlerin diğer toplumlarla ilişkilerinde uyulması gereken kuralar Cuma Suresi: Yahudilerin nübüvvetle ilgili iddialarına karşı ilahi cevap Cuma Suresi: Tevrat’a inanmalarına rağmen onunla amel etmeyen Yahudilerin temsili Cuma Suresi: Cuma ile ilgili hükümler
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İlk İnen vahiyler ve tefsirleri: 1- Alak Suresi ve tefsiri; 2- Fatiha Suresi ve tefsiri; 3- İstiâze ve Besmele âyetlerinin tefsiri: en-Nahl sûresi 16/ 98, el-Alak Suresi 96/1
2el-Bakara Suresinin ilk âyetleri ve tefsiri: 2/1-26 a- Îman, mümin, müşrik, kafir, münafık b- Müminin vasıfları ile ilgili âyetler ve tefsirleri: el-Müminûn 23/1-10
3a- Yaratılışla ilgili âyetler b- Hz. Âdemin yaratılışı ile ilgili âyetler ve tefsirleri: el-Bakara 2/30-39
4Ehl-i Kitap ve İsrailoğulları: el-Bakara 2/40 vd. Yahudilerin iddiaları ve Kur’an’ın verdiği cevaplar
5Kur’an’ın dinler arası diyaloğa verdiği önem (Bakara, Al-i İmran ve Mümtehine sûrelerinden haraketle )
6İslamda kadının şahsiyeti ve hakları; en-Nisâ 4/1-40 âyetlerinin tercüme ve tefsiri
7İslam kolaylık dinidir: el-Hac 22/77 vd; en-Nur 24/61; Orta ümmet ve kıblenin tahvili: el-Bakara 2/142-146; Allah'ın dini fıtrata uygundur: er-Rû,30/30-32
8İsra ve Miraç’da alınan mesajlar: el-İsra 17/22-39
9ARA SINAV
10Ana-babaya sevgi, saygı ve itaat
11Hucurat Suresi: Allah ve Rasulüne karşı ta’zim, edeb ve sosyal ilişkilerimizde uyulması gereken kurallar
12Mümtehine Suresi: Hatıp b. Beltea olayı, mü’minlerin diğer toplumlarla ilişkilerinde uyulması gereken kuralar
13Cuma Suresi: Yahudilerin nübüvvetle ilgili iddialarına karşı ilahi cevap
14Cuma Suresi: Tevrat’a inanmalarına rağmen onunla amel etmeyen Yahudilerin temsili
15Cuma Suresi: Cuma ile ilgili hükümler
16FİNAL
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. es-Sâbûnî, Safvetü’t-Tefasir, I-III, Beyrut 1981 2. es-Sâbûnî, Revaiü'l-beyân fî tefsiri ayati'l-ahkâm mine'l-Kur'ân, I-II, Dımaşk 1980 3. Fahruddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-Ğayb, I-XXXII, Beyrut 1990 4. el-Mâtürîdî, Te’vîlâtü’l-Kur’ân, I-XVI, İstanbul 2005 5. İbn Kesir, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, I-IV, Beyrut 1969
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14456
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma155
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)112
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1     5      
ÖÇ2       3    
ÖÇ3      4     
ÖÇ4   4        
ÖÇ5     5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr