Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DKA-S321KUR'AN'A ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLARSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Kur’ân tefsiriyle ilgili çağdaş yaklaşımların anlaşılması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Altuntaş
Öğrenme Çıktıları
1Kur’an ve diğer Mukaddes kitapların metinleşme süreçlerindeki farklılıkları, metotları ve bunlardan kaynaklanan problemleri kavrayabilme.
2Klasik tefsir ekollerinin zaaflarını, yetersiz kaldığı alanları, çağdaş tefsir ekollerinin çeşitlerini ve ortaya çıkış sebeplerini bilebilme.
3Kur’an tefsirinde ortaya çıkan yöneliş farklılıklarını ve sebeplerini kavrayabilme.
4Çağdaş tefsir ekollerinin özelliklerini, görüşlerini, takdir edilen ve tenkide uğrayan yönlerini kavrayabilme.
5Kur’an’ın dinlerarası diyaloğa verdiği önemi ve toplumlar arası ilişkilerde esas olan barışın dayandığı kuralları ve savaşı kaçınılmaz hale getiren sebepleri kavrayabilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Çağdaş Yorumların Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Çağdaş Yorumlar: I. Çağdaş yorumlardan önceki dönem: A- Orta Çağda İslam Ülkeleri ve Avrupa B- Orta Çağ Avrupa’sında Din-ilim İlişkileri C- Orta Çağ Avrupa’sında Engizisyon Mahkemeleri ve zulümleri II. Çağdaşlık, Modernizm ve Benzeri Fikirlerin İslâm Ülkelerine Girişi ve Sebepleri III. İslâm dünyasında, pozitivist ve naturalist düşüncenin yansıması olarak ortaya çıkan yaklaşımlar: A- Batılı düşüncelerin tamamen ve aynen kabul edilmesini teklif edenler B- Batılı düşüncelerin tamamen reddedilmesini teklif edenler. C- İlmî bir incelemeden sonra kısmen kabul ve kısmen reddedilmesini teklif edenler. IV. Kavramların açıklanması/anlamları A- Klasik İslam Düşüncesi B- Çağdaş Düşünce C- Modernleşme Klasik dönemde meşhur olan dirayet ve rivayet tefsirleri İslam dünyasında ortaya çıkan çağdaş yorumlar ve temsilcileri A- Hindistan’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Seyyit Ahmet Han B- Mısır’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Muhammed Abduh, Reşid Rıza; Takdir ve tenkid edilen yönleriyle ictimaî tefsir ekolü Çağdaş modernistlerin Kur’an’ı tefsir Yöntemleri. A- Yorumbilim B- Tarihsellik C- Orijinal dildeki metinleri elde olmayan mukaddes Kitaplar için uygun olan bu yöntemlerin Kur’an’a uygulamanın gereksizliği Uluhiyyet, Nübüvvet ve Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri Nübüvvetle ilgili âyetler ve tefsirleri Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri İbadatlerin amacı ve nefis terbiyesindeki önemi Oruç ibadetiyle ilgili âyetler ve oruç tutamayanlara verilen ruhsat
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Çağdaş Yorumların Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Çağdaş Yorumlar: I. Çağdaş yorumlardan önceki dönem: A- Orta Çağda İslam Ülkeleri ve Avrupa B- Orta Çağ Avrupa’sında Din-ilim İlişkileri C- Orta Çağ Avrupa’sında Engizisyon Mahkemeleri ve zulümleri
2II. Çağdaşlık, Modernizm ve Benzeri Fikirlerin İslâm Ülkelerine Girişi ve Sebepleri
3III. İslâm dünyasında, pozitivist ve naturalist düşüncenin yansıması olarak ortaya çıkan yaklaşımlar: A- Batılı düşüncelerin tamamen ve aynen kabul edilmesini teklif edenler B- Batılı düşüncelerin tamamen reddedilmesini teklif edenler. C- İlmî bir incelemeden sonra kısmen kabul ve kısmen reddedilmesini teklif edenler.
4IV. Kavramların açıklanması/anlamları A- Klasik İslam Düşüncesi B- Çağdaş Düşünce C- Modernleşme
5Klasik dönemde meşhur olan dirayet ve rivayet tefsirleri
6İslam dünyasında ortaya çıkan çağdaş yorumlar ve temsilcileri
7A- Hindistan’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Seyyit Ahmet Han
8B- Mısır’da ortaya atılan çağdaş yorumlar ve Muhammed Abduh, Reşid Rıza; Takdir ve tenkid edilen yönleriyle ictimaî tefsir ekolü
9ara sınav
10Çağdaş modernistlerin Kur’an’ı tefsir Yöntemleri. A- Yorumbilim B- Tarihsellik C- Orijinal dildeki metinleri elde olmayan mukaddes Kitaplar için uygun olan bu yöntemlerin Kur’an’a uygulamanın gereksizliği
11Uluhiyyet, Nübüvvet ve Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri
12Nübüvvetle ilgili âyetler ve tefsirleri
13Âhiretle ilgili âyetler ve tefsirleri
14İbadatlerin amacı ve nefis terbiyesindeki önemi
15Oruç ibadetiyle ilgili âyetler ve oruç tutamayanlara verilen ruhsat
16final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988 2. Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008 3. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü ve Tarihi, İstanbul 2001 4. Ignaz Goldziher, Mezahibü’t-Tefsiri’l-İslami, (Arapça’ya Çev.: Abdulhalim en-Neccar), Kahire 1374/1955; (Türkçe’ye Çev.: Mustafa İslâmoğlu), İslâm Tefsir Ekolleri, İstanbul 1997 5. J.M.S.Baljon, Kur’ân Yorumunda Çağdaş Yönelimler, Ankara 2000 6. J.J.G. Jansen, Kur’ân’a Yaklaşımlar, Ankara 1999 7. Cağfer Karadaş, Çağdaş İslam Düşünürleri, Bursa 2003
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14456
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma166
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma166
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)114
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1     4      
ÖÇ2  5         
ÖÇ3       3    
ÖÇ4      4     
ÖÇ5     4      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr