Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
DKA-S318İSLAM FELSEFESİ TARİHİSeçmeli363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İslam felsefesini anlayabilecek düzeyde felsefe hakkında temel düzeyde bilgi vermek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1İslam felsefesinde Platoncu, Aristotelesçi ve Yeni Platoncu etkileri ve dönüşümleri tetkik eder
2İslam kültürünün klasik felsefi literatürü ve İslam filozofların felsefe ve diğer sahalardaki çalışmaları hakkında değerlendirme yapabilir.
3İslam felsefesi tarihinde ortaya çıkan heretik düşünürleri örneklerle tahlil edebilir.
4İslam felsefesinin sistemli bir yapıya nasıl kavuştuğunu; mantık, fizik, metafizik ve siyaset boyutlarının teşekkül sürecini analiz edebilir.
5Kelam ilminin felsefe ile etkileşimi ve felsefenin sistematik reddi konularında yorum yapabilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Giriş dersi: İslam felsefesinin konusu, kavramsal içeriği, ilgi alanı ve diğer İslam ilimleriyle ilişkisi. İslam felsefesinin kaynakları ve eski mirasın intikali: Helenlik ve helenistik kaynaklar. Grek uygarlığı, Hint uygarlığı, İslam dini. Çeviriler ve ilk İslam filozofu el-Kindi: Yaşadığı asır, hayatı kaynakları ve düşüncesi. İslam’da heretik düşüncenin ortaya çıkışı ve bazı temsilcileri: Serahsi, Ravendi ve Ebu Bekir er-Razi. Farabi, I : Hayatı, eserleri ve görüşleri. Farabi, II : Hayatı, eserleri ve görüşleri. İbn Sina: Hayatı, eserleri ve görüşleri. Gazali: Kelam akılcılığı. Felsefenin sistematik reddi. Batı İslam Dünyasında felsefenin ortaya çıkışı ve yeni yönelişler: Mağrib ve Endülüs. İbn Bacce: Hayatı, eserleri ve görüşleri. İbn Tufeyl: Hayatı ve Görüşleri. İbn Rüşd: Hayatı, eserleri ve görüşleri. İslam dünyasında felsefi düşünüşün duraklaması: Sebep ve sonuçlar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş dersi: İslam felsefesinin konusu, kavramsal içeriği, ilgi alanı ve diğer İslam ilimleriyle ilişkisi.
2İslam felsefesinin kaynakları ve eski mirasın intikali: Helenlik ve helenistik kaynaklar. Grek uygarlığı, Hint uygarlığı, İslam dini.
3Çeviriler ve ilk İslam filozofu el-Kindi: Yaşadığı asır, hayatı kaynakları ve düşüncesi.
4İslam’da heretik düşüncenin ortaya çıkışı ve bazı temsilcileri: Serahsi, Ravendi ve Ebu Bekir er-Razi.
5Farabi, I : Hayatı, eserleri ve görüşleri.
6Farabi, II : Hayatı, eserleri ve görüşleri.
7İbn Sina: Hayatı, eserleri ve görüşleri.
8Gazali: Kelam akılcılığı.
9Ara Sınav
10Felsefenin sistematik reddi.
11Batı İslam Dünyasında felsefenin ortaya çıkışı ve yeni yönelişler: Mağrib ve Endülüs.
12İbn Bacce: Hayatı, eserleri ve görüşleri.
13İbn Tufeyl: Hayatı ve Görüşleri.
14İbn Rüşd: Hayatı, eserleri ve görüşleri.
15İslam dünyasında felsefi düşünüşün duraklaması: Sebep ve sonuçlar.
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Farabi, İdeal Devlet, çev. Ahmet Arslan, Divan, İst. 2011. Hidayet Peker, İbn Sina’nın Epistemolojisi, Bursa 2001. İbn Rüşd, Felsefe-Din İlişkileri, çev. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2006. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, Etkileşim Yay., 2006. İlhan Kutluer, Akıl ve İtikad, İz Yay., İst. 1996. Kindi, Felsefi Risaleler, çev. Mahmut Kaya, İst. 2003. M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. M. Abid el-Cabiri, Felsefi Mirasımız ve Biz, Kitabevi, İst. 2000. M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi I-IV, İnsan Yay., İst. 1990. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yay., İst. 2000. Yaşar Aydınlı, Farabi’de Tanrı-İnsan İlişkisi, İz Yay., İst. 2008. Yaşar Aydınlı, Gazali: Muhafazakar ve Modern, Arasta, 2002. Yaşar Aydınlı, İbn Bacce’nin İnsan Görüşü, M.Ü.İ.F.Yay., İst. 1997.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
Derse Katılım00
Bireysel Çalışma00
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav11010
Final Sınavı11515
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma16232
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)85
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1            
ÖÇ2            
ÖÇ3            
ÖÇ4            
ÖÇ5            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr