Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | JM312 | COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere coğrafi bilgi sistemlerinin ne olduğunu, hangi uygulama alanlarında kullanıldığını ve özellikle jeolojideki uygulama alanlarının neler olduğunu öğretmektir. Bu amaçla, bir CBS yazılımını öğrenmeleri, sayısallaştırma yapmayı ve akıllı harita üretebilmeyi öğretmek hedeflenmiştir |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç.Dr. Uğur TEMİZ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | konumsal bilginin doğru karar verebilmek için ne kadar önemli olduğunu kavrayabilecek | 2 | konumsal ve konumsal olmayan bilgi sistemlerini öğrenecek ve CBS'nin kullanım alanlarını kavrayabilecek | 3 | CBS için gerekli temel bileşenleri ve konumsal analiz fonksiyonlarını öğrenerek gerçek problemleri modelleyebilecek | 4 | modern harita üretim yaklaşımları ile verinin etkin bir şekilde sunumunu yapabilecek |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bilgi sistemlerine genel bakış. Konumsal ve konumsal-olmayan bilgi sistemleri. Coğrafi bilgi sistemleri; tanım ve uygulama alanları. Veri modelleri. Veri tabanları. Topolojik veri yapıları ve topoloji kavramı. CBSde veri tabanı tasarımı. Veri kalitesinin irdelenmesi. CBS de konumsal analizler; sorgulama, tampon bölge oluşturma ve diğer konumsal analizler. CBS' de veri sunumu, CBS destekli harita üretim yaklaşımları. CBS de yazılım-donanım ve sistem seçimi yaklaşımları. CBS uygulama alanları. CBS organizasyonları. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Temel harita bilgileri, harita ve ölçek nedir?, harita projeksiyonları, haritaların isimlendirilmesi | | | 2 | Coğrafi bilgi sistemlerine giriş, bilgi sistemleri, konumsal ve konumsal olmayan bilgi sistemleri, coğrafi bilgi sistemleri (CBS) nedir? | | | 3 | Coğrafi bilgi sistemlerinin bileşenleri, coğrafi bilgi sistemlerinde vektör ve raster veri modelleri, veri tabanı bilgisi ve öznitelik bilgisi, veri görüntüleme | | | 4 | CBS de veri elde etme teknikleri, uzaktan algılama ve GPS ile veri elde edilmesi, basılı haritaların sayısallaştırılması
| | | 5 | Konumsal analizler ve sorgulamalar, çakıştırma ve birleştirme işlemleri, sayısal yükseklik modellerinin oluşturması ve TIN veri modeli | | | 6 | Grid analizi, istatistiksel analizler | | | 7 | ArcGIS yazılımının tanıtılması, menülerin tanıtılması, *.shape uzantılı dosyanın oluşturulması ve koordinat bilgilerinin tanıtılması | | | 8 | Arasınav | | | 9 | ArcMap?de jeoreferanslama, topoğrafik bir haritanın jeoreferenslanması , sayısallaştırılması ve yükseklik bilgilerinin öznitelik tablosunun oluşturulması
| | | 10 | Bilgisayar laboratuvarda uygulama sınavı | | | 11 | 3D ve spatial analyst uzantılarını kullanmak, sayısal topoğrafik haritadan eğim ve bakı ürünlerini türetmek | | | 12 | Basılı bir jeoloji haritasını sayısallaştırmak ve öznitelik tablosunu oluşturmak | | | 13 | Üretilen jeoloji , eğim ve bakı haritalarının üzerinde konumsal analizler yapmak, layoutlar oluşturmak | | | 14 | Coğrafi bilgi sistemlerinin jeolojide kullanım olanakları, CBS ile belediyecilik uygulamaları, CBS ile doğal afet yönetim uygulamaları | | | 15 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinin diğer kullanım alanları | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Yomralıoğlu,T.2000; Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Seçil Ofset, İstanbul |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Quiz | 2 | 10 | Derse Katılım | 14 | 20 | Uygulama/Pratik | 10 | 10 | Laboratuvar | 10 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 6 | 3 | 18 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |