Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ATA-1002 | ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II | Zorunlu | 1 | 2 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
Atatürk Devrim ve İlkeleri geleneksel bir toplumdan modern bir topluma dönüşme çabasını veren Türkiye’nin vazgeçilmez temelidir. Bu nedenle bu değerler göz önünde bulundurularak Türkiye’nin Modernleşme tarihi değerlendirilecek, bu sürecin getirdiği sonuçlar ile meseleler değerlendirilecektir. Bu şekilde de amaç öğrencilerin Atatürk ilkeleri ve devrimlerini özümseyerek yorumlamalarını bu şekilde de geçmişten günümüze kadar önem aratarak devam eden bu süreci daha iyi anlamaları ve özümsemeleri amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Başak KUZUCUOĞLU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Sağlam bir dış politika, toplumsal ve ekonomi politikasının birlikte geliştirilmesi ve bunun tam bağımsızlıktaki önemini analiz eder. | 2 | Demokrasinin başarısında çok partililiğin önemi bu şekilde de demokrasilerde katılım ve müzakere sürecinin önemini kavrar. | 3 | Cumhuriyet Türkiye’sinin uluslararası alanda giderek artan prestijini ve bu durumda Türkiye’nin jeo stratejik konumunu çözer | 4 | Alt yapı ve üst yapı değişikliğinin birlikte yürütülmesi gerektiği bir devrimin başarısının buna bağlı olduğunu kavrar. | 5 | Bir iç politika meselesinin nasıl bir dış politikaya yansıdığını, bir ülkedeki meselenin bir diğerini de etkilediğini kavrar. | 6 | Toplumsal siyasal ve ekonomik reform ve devrim çabalarına ülke içi ve dışından gelebilecek muhalefet ve karşı devrim hareketlerini görür. | 7 | Siyasal rejimler arası farkı görerek Cumhuriyet ve halk egemenliği düşüncesini anlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Üniversitelerin Tarih Bölümü İnkılâp Tarihi Anabilim Dalı alanında hazırladığı çalışmalardan ve konu edilen tarihi dönemlerde çıkarılmış gazete ve dergilerde yayınlanmış makalelerden okumalar. |
Dersin İçeriği |
Lozan Konferansı sonrasında değişen dengeler ulusal ve uluslar arası arenada Türkiye’nin giderek değişen ve artan önemini analiz edebilmek.Bu nedenle bir tarafta geliştirilen Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde verdiği özgürlük mücadelesini tamamlayan ekonomik,toplumsal ve siyasal devrimlerin daha iyi bir şekilde analiz edilmesi örnek ve somut olaylar vasıtası ile amaçlanmaktadır. Bu şekilde Cumhuriyet düşüncesi ile erdemleri ve Cumhuriyet rejiminin Türk toplumu ve çağdaş Türkiye’nin inşasındaki önemi daha net olarak görülebilecektir. Dersin içerdiği konular her derste ilgili bölümler Nutuk’dan okumalar yapılıp desteklenerek, analiz edilmeye çalışılacaktır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Öncü Devrimler Dönemi. İlk meclisteki siyasal yapı, Müdafai hukuk grubunun bölünmesi ve ilk muhalif hareketler | | | 2 | Saltanatın kaldırılması bunun siyasal ve toplumsal yansımaları oluşan tepki ve buna bağlı olarak gelişmeye başlayan karşı devrim düşüncesi | | | 3 | Cumhuriyet düşüncesi ve Cumhuriyetin ilan edilmesi, halk egemenliği ve Halk Cumhuriyeti düşüncesi bunun dünyadaki örnekleri | | | 4 | Hilafetin kaldırılması, Laiklik ve sekülerlik düşüncesi,tevhidi Tedrisat yasası, Hanedanın sürgün edilmesi, Erkan-ı Harbiye’nin kaldırılması,Şerriye ve Efkaf Vekaletinin kaldırılması | | | 5 | 1924 Anayasa’sı ve ilk çok partili hayat denemesi | | | 6 | Karşı devrim düşüncesi,doğuda ayaklanmalar ve Musul sorunu iç politika ve dış politikanın iç içe geçmesi | | | 7 | Gelişen Devrimler, toplumsal ve ekonomik alt yapı ve üst yapı değişikliğin hedeflenmesi | | | 8 | Vize haftası | | | 9 | Hukuk Devrimi,Medeni Kanunun kabulü, Eğitimde reform hareketleri ve Harf devrimi,uluslaşma çabası | | | 10 | Sosyal yaşamla ilgili devrimler;Kılık kıyafet düzenlemesi, zaman ve ölçülerde değişiklik,Soyadı yasası,kadınların değişen statü ve hakları | | | 11 | TTK ve TDK kurulması,Halk evleri ve Köy Enstitülerinin Cumhuriyet aydınlanmasındaki yeri ve önemi | | | 12 | Yeni çok partili hayat denemesi-Serbest Cumhuriyet Halk Fırka,bir karşı devrim olarak Menemen olayı | | | 13 | Cumhuriyetin temeli olan altı ilkenin açıklaması, bunların Anayasa da yer alması | | | 14 | Cumhuriyet dönemi dış politika, İkinci dünya savaşı öncesi Türkiye ve dünyadaki gelişmeler,paktlar ve ittifaklar | | | 15 | Genel tekrar | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Y.Ö.K.(Komisyon ), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I /II , Ankara,
1-ATATÜRK, Gazi Mustafa Kemal, Nutuk(Söylev)
2-ATEŞ, Toktamış, Türk Devrim Tarihi
3-ARMAOĞLU, Fahir 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi
4-LEWİS, Bernad, Modern Türkiye’nin Doğuşu
5-TUNAYA, Prof.Dr. Tarık Zafer, Türkiye’nin Siyasi Hayatında Modernleşme Hareketleri |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Derse Katılım | 10 | 1 | 10 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 |
Makale Kritik Etme | 5 | 2 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | 4 | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | 4 | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |