|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | DKA-S319 | TÜRKİYE'DE DİNİ AKIMLAR | Seçmeli | 3 | 5 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Son iki asırda İslam dünyasında meydana gelen dini karakterli hareketlerinin sebep/sonuç ilişkisini değerlendirir. Batı dünyasının teknik üstünlüğünün belirgin hale gelmesi, takip eden süreçte Batı sömürge faaliyetlerine ve buna eşlik eden Oryantalizme tepki olarak şekillenen bu hareketlerin ortak gayesi İslam kültürünü eski saflığına kavuşturmak, bununla Müslüman toplumların terakkisini temin etmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doç. Dr. Ahmet Atlı | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dini akımların İslam dünyası ve kültürü içinde yol açtığı zihinsel hareketlilik kavranır. The intellectual dynamism religious movements caused in the Islamic world and culture is comprehended. | 2 | Oryantalizm ve Batı sömürgüsine tepki olarak ortaya çıkan dini akımların temel çıkış noktaları kavranır. | 3 | Geri kalmışlık sebepleri hususunda modern olanla klasik olanın çatışma seyri bilinir. | 4 | Yenilik ve tecdid söylemleri, buna eşlik eden yeni toplumsal tezler bilinir. | 5 | Osmanlı coğrafyasında değişimin öncüleri olarak ortaya çıkan teorisyenler ve temel yaklaşımları kavranır. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dini akımlarla mezhepler arasındaki temel farklar. Erken dönemde teşekkül eden dini akımlar ve bunun temel sebepleri.
.
Reform, Rönesans hareketleri. Oryantalizmin Doğu dünyasını keşif çabası, ilk tepkiler.
İslam dünyasında geri kalmışlık sebepleri etrafında oluşan tartışmalar, ilk yaklaşımlar, muhtemel çözüm teorileri.
.
Dini akım sürecinin ilk prototipi olarak selefilik/vehhabilik.
movement process.
Osmanlı Kültür coğrafyasında entelektüel çaba, geri kalmışlık sebeplerine yerel çözümler bulma çabası.
Osmanlıda resmi algılama süreci, ıslahat, Tanzimat ve meşrutiyet süreçleri.
Türkçülük, İslamcılık, Osmanlılık. İlk öncüler Efgani, Abduh, Reşit Rıza, Mehmet Akif.
Mısırda İhvan-ı Müslimin hareketinin teşekkülül ve İslam dünyası üzerindeki etkileri.
Hint/Pakistan alt kıtasında dini/kültürel hareketlilik.
Anadolu coğrafyasında dini/kültürel hareketlilik. Risale-i Nur hareketi.
Tasavvuf ve modern çağda tasavvuf menşeli dini hareketler. Süleyman Hilmi Tunahan Efendi cemaati.
Siyasetle iç içe dini hareketler, milli görüş/refah partisi hareketi.
Siyaset odaklı Orta Doğu hareketleri. İran İslam inkılabı.
Hizbullah ve bölge siyaseti üzerindeki etkileri.
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dini akımlarla mezhepler arasındaki temel farklar. Erken dönemde teşekkül eden dini akımlar ve bunun temel sebepleri.
.
| | | 2 | Reform, Rönesans hareketleri. Oryantalizmin Doğu dünyasını keşif çabası, ilk tepkiler. | | | 3 | İslam dünyasında geri kalmışlık sebepleri etrafında oluşan tartışmalar, ilk yaklaşımlar, muhtemel çözüm teorileri.
.
| | | 4 | Dini akım sürecinin ilk prototipi olarak selefilik/vehhabilik.
movement process.
| | | 5 | Osmanlı Kültür coğrafyasında entelektüel çaba, geri kalmışlık sebeplerine yerel çözümler bulma çabası. | | | 6 | Osmanlıda resmi algılama süreci, ıslahat, Tanzimat ve meşrutiyet süreçleri. | | | 7 | Türkçülük, İslamcılık, Osmanlılık. İlk öncüler Efgani, Abduh, Reşit Rıza, Mehmet Akif. | | | 8 | Mısırda İhvan-ı Müslimin hareketinin teşekkülül ve İslam dünyası üzerindeki etkileri. | | | 9 | ARA SINAV | | | 10 | Anadolu coğrafyasında dini/kültürel hareketlilik. Risale-i Nur hareketi. | | | 11 | Tasavvuf ve modern çağda tasavvuf menşeli dini hareketler. Süleyman Hilmi Tunahan Efendi cemaati. | | | 12 | Hint/Pakistan alt kıtasında dini/kültürel hareketlilik. | | | 13 | Siyasetle iç içe dini hareketler, milli görüş/refah partisi hareketi. | | | 14 | Siyaset odaklı Orta Doğu hareketleri. İran İslam inkılabı. | | | 15 | Hizbullah ve bölge siyaseti üzerindeki etkileri. | | | 16 | FİNAL | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Gilles Kepel, Cihat, doğan yayıncılık.
Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan.
DİA, Cemaat-i İslami, Cemaat-i Tebliğ.
Akbar Ahmad, İslam'a yolculuk, Ufuk Kitap.
Noam Chomsky, Gilbert Achcar, Tehlikeli Güç, ithaki.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | 4 | | | | ÖÇ2 | | | | | | | 4 | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | 4 | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |
|
|