Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ZBK717ARILAR VE TOZLAŞMASeçmeli473
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Arı yetiştirme ve bitkisel üretimdeki önemi konusunda genel bilgiler vermek
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Gamze PEKBEY
Öğrenme Çıktıları
1Arı yetiştiriciliği ile ilgili sorunları saptama, tanımlama ve çözme becerisi, bu amaçla uygun yöntemleri seçebilme ve uygular.
2Arı yetiştiriciliği ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve bunları hayvansal üretime yeteneğinin kazanır
3Arı yönetimi konusunda uygulama yöntemleri öğrenir.
4Bitkisel Üretim açısından arı tozlaşmasının önemini kavrar.
5Arı yetiştiriciliği konusunda veri toplayabilme, proje hazırlayabilme ve araştırma yapabilme becerisi kazanır.
6Arı yetiştiriciliği alanında mesleki ve etik değerlere uygun hareket etme, buna uygun davranma ve sorumluluk bilincine sahip olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Arı yetiştiriciliği konusunda uygulamalı ve teorik bilgilerin aktarılması
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Arıcılığın Tanımı, Arıcılığın Tarımsal Üretimde Yeri ve Önemi, Dünya’da Arıcılığın Genel Durumu ve Türkiye’nin Yeri Geçmişten Günümüze Arıcılığın Gelişimi
2Çeşitli Arı Cins ve Türlerinin Tanımı ve Sınıflandırılması Ekonomik Öneme Sahip Diğer Arı Türleri
3Bal Arılarında Coğrafi Varyasyon ve Irkların Ayırımı Ekonomik Bal Arısı Irkları
4Bal Arısı Kolonisi: Koloninin Tanımı ve Bireyler, Gelişme ve Beslenme, Kast ve Cinsiyet Farklılaşması, Koloni Bireylerinin İşlevleri ve Temel Yapısal Farklılıkları, Koloninin Yıllık Yaşam Döngüsü
5Bal Arısı Anatomi ve Fizyolojisi (Dış Yapı, İç Yapı)
6Bal Arısı Faaliyet ve Davranışları: Yaşa Bağlı İşbölümü, İletişim; Yavru Besleme, Petek Örme, Savunma, Havalandırma, Yön Belirleme, Yuva Temizliği, Polen ve Toplama ve Depolama, Nektar Toplama ve İşleme, Su Toplama ve Depolama, Propolis Toplama
7Bal Arısı Genetiği ve Islahı
8Koloni Yönetimi: Arılıkta Çalışma Koşul ve Kuralları, Arıcılığa Başlama Yolları, Kayıt Tutma Ve Ekipman, Yöre Seçimi, Paket Arı İle Arıcılık
9Koloni Yönetimi: Erken İlkbahar Bakımı, İlkbahar Bakımı; Besleme, Birleştirme, Ana Arı Yenileme, Oğul Denetimi ve Önleme Yolları
10Koloni Yönetimi: Yaz Bakımı; Bal Akımı ve Ballık İlave Etme Yöntemleri, Bal Hasadı
11Koloni Yönetimi: Sonbahar Bakımı ve Kışlatma
12Koloni Yönetimi: Koloni Bölme, Yağmacılığı Önleme, Kolonilere Su Sağlama, Petek Yenileme, Ana Arı Bankalama, Şaşırmayı Önleme, Nakliye
13Ana Arı ve Erkek Arı Yetiştirme
14Arı hastalık ve zararlıları
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Sönmez,R. Altan,Ö. 1992. Teknik Arıcılık. E.Ü. Basınevi, Bornova-İzmir 2. Doğaroğlu, M.1999. Modern Arıcılık Teknikleri, Anadolu Matbaa, İstanbul. 3. Grout, R.A. 1992. The Hive and the Honeybee, Dadant & Sons, Inc.Il.USA. Genç, F., Dodoloğlu, A. 2003; “Arıcılığın Temel Esasları”, Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 931, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ofset Tesisi, Erzurum.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav150
Quiz250
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri30
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri70
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Quiz212
Uygulama/Pratik10110
Tartışma14114
Soru-Yanıt14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma166
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma188
Okuma10110
Quiz için Bireysel Çalışma224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)71
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1      4   4 
ÖÇ2 3          
ÖÇ3        3   
ÖÇ4            
ÖÇ5            
ÖÇ6    2       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr