Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
MİMYS504TİPOLOJİK TASARIM KRİTERLERİSeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Bina şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, mekânların ilişkiler sisteminin incelenmesi ve tipolojik serilerin ve tipolojik analizlerin mimarlıkta anlamının ve kullanımının örnekler üzerinde incelenmesi, kentsel ve mimari tiplere bakış açısı geliştirmek dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Emine Saka AKIN
Öğrenme Çıktıları
1Derse yönelik mimarlık kuram ve kavramlarını sosyal, tarihsel ve ekonomik olarak kavrar
2Öğrendiği bilgilerle uygulama yapabilir
3Bilimsel çalışma yapar ve çalışmalarını ulusal ya da uluslar arası ortamlarda sözlü, görsel sunma yeteneği kazanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kültürel süreklilik açısından, kültür değeri niteliğinde olan mimari tip, tipoloji kavramına kuramsal bir bakış. Tarihsel süreç içinde tipoloji morfoloji etkileşimi, mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi, bina tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri, binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesinin örnekler üzerinden değerlendirilmesi. Tipolojilerin farklı örneklerde analizi, strüktürel tipolojiler, bçimsel ve çevresel tipolojiller, işlevsel tipolojiler ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı, örnekler üzerinde analiz, sınıflandırma ve sınıflandırılmış tiplerle mimari tasarım ilişkileri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tip, tipoloji kavramı
2Kültür-morfoloji-tipoloji etkileşimi
3Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi
4Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi
5Yapı tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri
6Yapı tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri
7Yapıların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri
8Ara Sınav
9Tipolojilerin farklı örneklerde analizi, strüktürel tipolojiler, biçimsel ve çevresel tipolojiller, işlevsel tipolojilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı, örnekler üzerinde incelemeler
10Tipolojilerin farklı örneklerde analizi, strüktürel tipolojiler, biçimsel ve çevresel tipolojiller, işlevsel tipolojilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı, örnekler üzerinde incelemeler
11Geleneksel konut tipoloji incelemeleri
12Geleneksel konut tipoloji incelemeleri
13Öğrenci sunumları
14Öğrenci sunumları
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mimarlıkta tipolojik çözümleme ile ilgili makaleler •Hillier, B. And Hanson, J. 1984. The Social Logic of Space, Cambridge, Cambridge University Press. • Schulz CN. 1980. Genius Loci-Towards a Phenomenology of Architecture, Academy Edition, London. •Aydınlı, S. 1993. Mimarlıkta Estetik Değerler, İ.T.Ü. Mimarlık Fak. Baskı Atelyesi, İstanbul •Rapoport, A. 1990. The Meaning of the Built Environment: A Nonverbal Communication Approach: The University of Arizona Press, Tucson •Durak, Ş. Şener Ayyıldız, S. 2017. Akköy (Yalova/Türkiye) Kırsal Mimarisinde Konut Cephelerinin Tipolojik Analizi Online Journal of Art and Design, Volume 5, issue 4, October, 1-21. •Şener Ayyıldız, S. 2018. Kültürel Süreklilik için Tipolojik Analizin Önemi: İzmit Merkez Geleneksel Konutları Örneği, Online Journal of Art and Design, Volume 6, issue 4, October, 126-167.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım13339
Rapor Sunma10440
Makale Kritik Etme13339
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr