|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MİMYS514 | GELENEKSEL YAPI MALZEMELERİNDE İZLENEN BOZULMALAR VE KORUMA YÖNTEMLERİ | Seçmeli | 1 | 1 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans | Dersin Amacı | Geleneksel yapı malzemelerinin bozulma ortamları, bozulma nedenleri ve süreçleri ve bozulmanın morfolojisi konularında, ilgili konuların bilimsel temellerini kavrayacak teorik eğitimle donatılması ve yine aynı biçimde temizleme, sağlamlaştırma ve bütünleme gibi uygulamalarda uyulması gerekli bilimsel ilkelerin teorik olarak sunulması amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Ali YILDIZ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Geleneksel yapı malzemelerinin bozulma ortamlarını ve nedenlerini belirler | 2 | Geleneksel yapı malzemelerinin korunma yöntemlerini bilir ve bozulmanın niteliğine göre öneri geliştirir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Ders kapsamında tarihi yapılarda kullanılan özgün malzeme özelliklerinin belirlenmesi, yapı malzemelerinin bozulma ortamları, bozulma nedenleri ve süreçleri; onarım için kullanılacak yeni malzemelerin özgün malzeme ile uyumlu olarak tercih edilmesi amacıyla uygulanacak yöntemlerin incelenmesi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Geleneksel yapı malzemelerinin tanımlanması ve sınıflandırılması. | | | 2 | Doğal yapı malzemeleri ve bozulma süreçleri. | | | 3 | Boşlukluluk, boşluk boyut dağılımı, boşluk tipleri, temel bilgiler, ölçüm yöntemleri. | | | 4 | Boşluklu yapı malzemelerinde suyun hareketi, bu durumun boşlukluluk ile ilişkisi. | | | 5 | Boşluklu malzemelerin kuruma-ıslanma çevrimleri, nem etkisi ve bozulma süreçleri. | | | 6 | Tuz kristallenmesi, suda çözünür tuzların sebepleri, önleyici koruma yöntemleri. | | | 7 | Donma-çözünme çevrimleri vemalzemeye etkisi. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Hava kirliliği ve malzeme üzerine etkisi. | | | 10 | Biyolojik oluşumların neden olduğu bozulmalar, önlemler ve çözümler | | | 11 | Kâgir yüzeylerin temizliği, kirliliğin tanımı, temizleme yöntemleri. | | | 12 | Ahşap malzemenin temizleme yöntemleri ve korunması. | | | 13 | Kâgir yüzeylerin sağlamlaştırılması ve uygulanan modern yöntemler. | | | 14 | Sağlamlaştırma ve koruma yöntemlerinin değerlendirilmesi. | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Akman, S., Güner, A., Aksoy, İ.H., (1986), “Horasan Harcı ve Betonun Tarihi ve Teknik Özellikleri” II.Uluslararası Türk-İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Kongresi İ.T.Ü. İnşaat Fakültesi, İstanbul.
Aköz, F., Yüzer, N., Çakır, Ö., Kabay, N., Kızılkanat, A., Özçiftçi, N., (2004), Temel Yapı Malzemesi Deneyleri, Y.T.Ü. İnşaat Fakültesi, İnşaat Bölümü, Basım Yayın Merkezi, İstanbul.
Aköz, F., (2005a), “Yığma Kagir Yapılarda Hasar Tespiti”, YDGA2005, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
Aköz, F., Yüzer, N., (2005), “Tarihi Yapılarda Malzeme Özelliklerinin Belirlenmesinde Uygulanan Yöntemler”, Antalya Yöresinin İnşaat Mühendisliği Sorunları Kongresi, İnşaat Mühendisleri Odası Antalya Şubesi, Antalya
Böke, H., Akkurt, S., İpekoğlu, B., (2004), “Tarihi Yapılarda Kullanılan Horasan Harcı ve Sıvalarının Özellikleri” Yapı Dergisi Sayı:269, Sf: 90-95, İstanbul.
Ekşi Akbulut, D. (2006), Tarihi Yapıların Onarımında Kullanılacak Harçların Seçimine Yönelik Bir Öneri Doktora Tezi, YTÜ. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Ersen, A., Gürdal, E., (1999), “Tarihi Yapılarda Duvar Onarımları ve Tarihsel Otantikliğin Korunması, Eyüp-Sokulu Mehmet Paşa Örneği” İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul.
Güleç, A., (1992), Bazı Tarihi Anıt Harç ve Sıvalarının İncelenmesi, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Kılıç, O.D., Böke, H., Akkurt, S., İpekoğlu, B., (2004), “Tarihi St. Jean Kilisesi’nde Kullanılan Horasan Harçlarının Özellikleri” II. Ulusal Malzeme Kongresi ve Sergisi, TMMOB Mimarlar Odası Büyükkent Şubesi, İstanbul.
Koçu, N., (1995), “Yapı Dış Kabuğunda Oluşan Hasar ve Kusurları Önleme Önerileri” Yapı Endüstri Merkezi Bildirileri, İstanbul.
Ashurst, J., F. G. Dimes, (1990), Conservation Of BuildingAndDecorative Stone, London: Butterworth-Heinemann, (2 Vols.).
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 3 | 39 | Rapor Sunma | 13 | 3 | 39 | Makale Kritik Etme | 13 | 3 | 39 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr |
|
|