Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
MİMYS515MİMARİ TASARIMDA ANLAM-BİÇİM-FELSEFESeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Mimarlık disiplini içinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, mimari tasarım sürecinde tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam (semantizm) ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Ders; öğrencinin tasarım sürecinde farklı biçim arayışlarını anlam ve felsefe ile birlikte sorgulamasını amaçlamaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN
Öğrenme Çıktıları
1Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur
2Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır
3Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, tasarım biçimi ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur
4Güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif araştırma yöntemleri üretebilme becerisine sahip olur
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Ders kapsamında; mimari tasarım sürecinde biçim, öz, biçimi oluşturan fikir (felsefe) ve yapının anlamının yorumlanması, tasarımcının düşünce yapısı, yapıya vermek istediği anlam ve yapıldığı dönem anlayışı final ürün (biçim) üzerinden değerlendirilerek tartışılacaktır. Endüstri devrimi sonrası ortaya çıkan modernizm hareketi ve farklı mimari akımları, post-modern mimari anlayış ve popüler kültürle biçimlenen günümüz yapı örnekleri üzerinden tasarımcının benimsediği fikir, biçim yönlenişi ve yapıya yüklediği/yüklenen anlam sorgulanacaktır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Felsefe kavramının sorgulanması
2Felsefe kavramının sorgulanması
3Anlam bilim çerçevesinde semantizm kavramının sorgulanması ve mimarinin anlam bilimin biçim üzerinden değerlendirilmesi
4Anlam bilim çerçevesinde semantizm kavramının sorgulanması ve mimarinin anlam bilimin biçim üzerinden değerlendirilmesi
5Tasarımda biçim ve öz kavramının sorgulanması
6Tasarımda biçim ve öz kavramının sorgulanması
7Mimari tasarım sürecinin sorgulanması, tasarım yöntemlerinin tartışılması
8Ara Sınav
9Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi
10Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi
11Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi
12Mimaride modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi
13Mimaride post-modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi
14Mimaride post-modernist yaklaşımla tasarlanan yapı örneklerinin felsefe, anlam ve biçim üzerinden değerlendirilmesi
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Hançerlioğlu, O. (2013), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi Cevizci, A., (2018), Felsefe Tarihi, Felsefe Tarihi, Kurucu Düşünceler, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) Felsefe Tarihi, Modern Dünyanın Yaratılması, (2017), İletişim Yayınları, (Kolektif) Ching, (2019), Mimarlık: Biçim, Mekân & Düzen Bilir, S. (2013), Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım, Hacettepe Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Ersem, L. Ö., (2013), Mimari Mekânın Biçimlendirilmesi ve Anlam Boyutu : Ontolojik Yaklaşım Fisher, G., (2015), Mimarlık ve Dil, Daimon Yayınları Conrads, U., (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara Cündüoğlu, D. (2019), Mimarlık ve Felsefe, Kapı Yayınları Mimar, Anlam, Beğeni, (1999), Türk Serbest Mimarlar Derneği, Yem Yayınları Şentüter, A., (2004), mimarlıkta Estetikte, Tasarımda, Eğitimde Eleştirel Yaklaşım, Yem Yayınları Mousssavi, F., (2007), Biçimin İşlevi, Yem Yayınları
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım13339
Rapor Sunma10440
Makale Kritik Etme13339
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr