Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
MİMYS517KENTTE KONUT GELİŞİMİ VE SORUNLARISeçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Ders Endüstri Devrimi sonrası Avrupa’da konut gelişimini, Türkiye’de geleneksel konut dışında bağımsız ve apartman konut gelişimini başkent Ankara örneği üzerinden irdelemeyi amaçlamaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN
Öğrenme Çıktıları
1Mimari tasarım ve yapılar üzerinden tasarımı değerlendirme becerisine sahip olur
2Mimari tasarım sürecinde izlenen yöntemleri algılama ve yeni yöntem üretebilme yeteneğini kazanır
3Mimarlık disiplininde tasarım düşüncesi, konut tasarımı ve bu tasarıma yüklenen anlamı kuramsal bilgiler çerçevesinde uygulama becerisine sahip olur
4Konut tasarımına yönelik güncel ve teknolojik bilgileri takip edebilme, yenilikçi ve alternatif yapı üretim becerisine sahip olur
5Konut ve toplu konut uygulamaları için bilimsel bilgi, çağdaş teknoloji ve yapı üretim sistemlerini yorumlayabilme becerisi kazanır
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Endüstri Devrimi sonrasında üretim biçimlerinin değişmesi, fabrika ve farklı işlevlerde yapıların inşa edilmeye başlaması ve nüfus artışı; kent kavramının doğmasına neden olmuştur. Başlangıçta belirli bir plan gözetilmeksizin gelişen kentte, süreç içerisinde plan üzerinde işlevsel olarak bölgeleme yapılarak diğer işlevlerle birlikte konut alanları da ayrılmıştır. Türkiye’de geleneksel konut dışında konut üretimi Cumhuriyet’in ilanı ile eş zamanlı olarak, öncelikle başkent Ankara’da başlamış, sonra diğer kentlerde uygulanmıştır. Ders kapsamında Avrupa’da konut örnekleri, modernizm hareketi ve CIAM toplantıları ile gündeme gelen konut tasarımları, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi, ortak mülkiyetteki apartman konut kavramı, yap-sat konut üretimi, TOKİ uygulamaları ve son dönem rezidans konutları değerlendirilmektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Endüstri devrimi öncesi skolastik düşünce, endüstri dönemi sonrası aydınlanma/felsefe çağına geçiş, görsel sanatlar ve mimarlık disiplinlerinde değişim sürecinin başlaması
2Kentleşme süreci
3Kentleşme süreci ve konut üretimi
4Kentleşme süreci ve konut üretimi
5Bauhaus ekolü, CIAM toplantıları ve konut üretimi
6Modernist düşünce ile üretilen bağımsız konut örneklerinin değerlendirilmesi
7Modernist düşünce ile üretilen bağımsız toplu konut örneklerinin değerlendirilmesi
8Ara Sınav
9Avrupa’da toplu konut örneklerinin değerlendirilmesi, statü olarak konutun değerlendirilmesi
10Konut üretim biçimleri, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi
11Konut üretim biçimleri, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi, ortak mülkiyetteki apartman konut kavramı, lojman kavramı
12Konut üretim biçimleri, Cumhuriyet’in ilanı ve başkent olma sürecinde Ankara’da kooperatifler aracılığı ile müstakil konut üretimi, ortak mülkiyetteki apartman konut kavramı, lojman kavramı, müteahhit aracılığı ile yap-sat konut üretimi, az katlı müstakil ve çok katlı konut yapılarının biçim, işlev, malzeme ve statü olarak tartışılması
13TOKİ uygulamaları ve son dönem rezidans konutları, kimlik kavramı
14TOKİ uygulamaları ve son dönem rezidans konutları, kimlik kavramı, konut tasarımının geleceğinin tartışılması
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Gecekondulaşmanın önlenmesi, kentleşme ve planlama, (1994), ERK Yay. Kentleşme-yerleşme sektör raporu: beşinci beş yıllık kalkınma planı hazırlık çalışmaları, (1982), Ankara Yeni kentsel yerleşim alanları düzenlemesi yoluyla kentleşme ve konut sorunu için politikalar (1979) Bayraktar, E., (2006, )Gecekondu ve kentsel yenileme, Ekonomik Araştırmalar Merkezi Bayraktar, E., (2013), Şehirlerin dönüşümü Yörükan, T., (2012), Sosyolojik ve sosyal psikolojik görüş açısıyla şehir, konut ve mahremiyet, Atatürk Kültür Merkezi Statü sembolü olarak konut ve konut kullanımı, (2010), Denizli örneği, Pamukkale Üniversitesi yayını Yörükan, T., (1968), Gecekondular ve gecekondu bölgelerinin sosyo-kültürel özellikleri, İmar ve İskan Bakanlığı Mesken Genel Müdürlüğü Şenyapılı, T., (1985), Ankara Kentinde Gecekondu Gelişimi 1923-1960, Kent-Koop Yayınları Dülgeroğlu, Y., İstanbul’da Konut, Seçkin Yayıncılık Özmen A. (1995), 1920 Sonrası Ankara’da Apartman Konut Gelişimi ve Sosyal Değişim İle Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Bölümü Doktora Tezi, Ankara Şahin, Y. (2013), Kentleşme Politikası, Ekin Yayınları, Bursa Özden, M., (2003), Cumhuriyet Dönemi Göçmen Konut Politikaları ve Ankara Varlık Mahallesi Örneği, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara Keleş, R., (2000), Kentleşme Politikası, İmge Yayınevi, Ankara Tekeli, İ., (2011), Tasarım, Mimarlık ve Mimarlar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul Tekeli, İ., (1996), Türkiye’de Yaşamda ve Yazında Konut Sorununun Gelişimi, TOKİ Başkanlığı Konut Araştırmaları Dizisi 2, Ankara
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım13339
Rapor Sunma10440
Makale Kritik Etme13339
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr