Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
MİMYS518EVRENSEL TASARIM (HERKES İÇİN TASARIM)Seçmeli116
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Amacı
Ders; engellilere yönelik farkındalık oluşturarak, Anayasal bir hak olarak sahip olduğu eğitim, seyahat, çalışma vb. haklar ile engelli bireylerin diğer vatandaşların zorlanmadan gerçekleştirdikleri faaliyetleri gerçekleştirmelerine yönelik kentsel ve mekânsal düzenlemeleri araştırmayı amaçlamaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Çiğdem Belgin DİKMEN
Öğrenme Çıktıları
1Farklı kullanıcı profilleri ve/veya handikaplı kullanıcılar için tasarım becerisine sahip olur
2Engelli, yaşlı, çocuk, kadın ve göçmen gibi handikap gruplarına yönelik makro ölçekte kentsel, mikro ölçekte yapı tasarımını revize edebilme becerisi kazanır
3Evrensel tasarıma yönelik ulusal ve uluslararası literatüre hâkim olur
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dünya üzerinde handikaplı olarak görülen kadın, çocuk, yaşlı ve engelli bireylerin, hatta fiziksel yapısı nedeniyle özel tasarımlar gerektirecek gruplara yönelik mimari tasarım kılavuzu oluşturmaya yönelik ortaya çıkan evrensel tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramı Türkiye için de önemli bir konudur. Türkiye’de toplumun %10-12 oranında engelli olarak tanımlanabilecek özellikte olduğu bilinmektedir. 1990’lı yıllarda Özürlüler İdaresi Başkanlığı bünyesinde başlatılan çalışmalar günümüzde Türkiye’nin de imzaladığı Avrupa Kentsel Şartı kapsamında kentsel açık alanlar ile yapıların engellilere uygun tasarlanmasını gerektirmektedir. Ders kapsamında kamusal ve kentsel mekânlar ile özel, yarı kamusal alanlarda yer alan yapılarda engellilere yönelik düzenlemeler Dünyadan ve Türkiye’den örnekler, standartlar ve yönetmelikler çerçevesinde değerlendirilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramının tanımlanması
2Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) kavramının tanımlanması
3Mimarlık eğitiminde Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) çalışmalarının incelenmesi
4Mimarlık eğitiminde Evrensel Tasarım (Herkes İçin Tasarım) çalışmalarının incelenmesi
5Handikaplı gruplar, Engelli, Özürlü, Sakat tanımları ve engelli grupların özellikleri
6Handikaplı gruplar, Engelli, Özürlü, Sakat tanımları ve engelli grupların özellikleri
7Avrupa Kentsel Şartı ve Kentsel Alanlarda Düzenlemeler
8Ara Sınav
9Yaşlı, çocuk, engelli, göçmen dostu kentler
10Avrupa Kentsel Şartı Kentsel Mekânlara Ulaşım-Erişebilirlik
11Avrupa Kentsel Şartı Yapılara Ulaşım-Erişebilirlik
12Standartların belirlenmesi, evrensel tasarım kapsamında bir tasarım probleminin çözümü
13Evrensel tasarım kapsamında kentsel ölçekte ve yapı ölçeğinde bir tasarım probleminin çözümü
14Evrensel tasarım kapsamında kentsel ölçekte ve yapı ölçeğinde bir tasarım probleminin çözümü
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ergenoğlu, E. S., (2013), Mimarlıkta Kapsayıcılık: Herkes İçin Tasarım, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları Tutal, O., (2018), Herkes İçin Tasarım, Geçmişten Geleceğe Dikmen, Ç.B., Özçetin, Z. (2016), Herkes için Tasarım Kapsamında bir Avrupa Birliği Gençlik Projesi Deneyimi: Engelsiz Yozgat Belir, Ö. (2017), Mimari Erişebilirlik Kılavuzu, Özürlüler Vakfı Demirbilek, O. & Demirkan, H., (2004), Universal Product Design İnvolving Elderly Users: A Participatory Design Model, Elsevier Afacan, Y., Demirkan, H., (2011), An Ontology-Based Universal Design Knowledge Support System, Elsevier Goldsmith, S. (2007), Universal Design, Taylor & Francis Güngör, C., (2013), an Evaluation of Gazı University Faculty of Architecture Buildings with Regard to Turkish Standards Related with Accesibility for People with Disabilities, GUJS, 1/1 (1-14)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım13339
Rapor Sunma10440
Makale Kritik Etme13339
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr