Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
BBB638SOĞANLI SÜS BİTKİLERİ YETİŞTİRME TEKNİKLERİSeçmeli126
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Amacı
Soğanlı süs bitkilerinin botanik, fizyolojik biyokimyasal esaslarını öğrenmelerini, yetiştirme teknikleri ile çoğaltma yöntemlerini ve ıslah yöntemleri ile yeni çeşit geliştirebilme potansiyelini kavrayabilmelerini sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Arş. Gör. Dr. Tuğba KILIÇ
Öğrenme Çıktıları
1Soğanlı süs btikilerinin önemini kavrar.
2Soğanlı süs bitkilerini çoğaltma yöntemlerini bilir.
3Soğanlı süs bitkilerinin yetiştirilmesi ve çoğaltılması ile ilgili sorunları çözer.
4Soğanlı süs bitkilerini yetiştirme tekniklerini bilir.
5Soğanlı süs bitkilerinin fizyolojisini kavrar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Başka bir husus bulunmamaktadır.
Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiye'de soğanlı bitkilerin önemi ve ticareti; soğanlı, yumrulu ve rizomlu süs bitkilerinin tanımlanması ve sınıflandırılması; çiçek soğanlarını çoğaltma yöntemleri; çiçek soğanlarının depolanması ve preparasyonu. Türkiye'den ihraç edilen önemli doğal çiçek soğanları (Galanthus, Cyclamen, Eranthis, Fritillaria, Leucojum, Lilium, Anemone, Ornighogalum, Scilla, Stenbergia) ile dünya çapında ve ülkemizde yetiştirilen ve ticareti yapılan önemli kültür çiçek soğanlarının (lilyum) ekonomik önemi , lale, glayöl, süsen, frezya, sümbül, düğünçiçeği, nergis ve anemon); botanik ve fizyolojik özellikleri; ekolojik istekleri, çoğaltma yöntemleri; yetiştirme teknikleri,, soğanlar üzerinde gerçekleştirilen ön işleme prosedürleri, forcing prosedürleri; soğanların ambalajlanması, saklanması ve nakliye koşulları; ve çiçek soğanlarında görülen hastalık ve zararlılar
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Soğanlı süs bitkilerinin tanımı, sınıflandırılması, ekonomik önemi.
2Soğanlı süs bitkilerinin ekolojik istekleri.
3Çiçek soğanlarının çoğaltma yöntemleri (generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemleri)
4Çiçek soğanlarını çoğaltma yöntemleri (generatif ve vejetatif çoğaltma yöntemleri)
5Çiçek soğanlarında depolama ve forcing işlemleri
6Soğanlı bitkiler: açık ve kapalı ortam yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri
7Lale ve sümbül yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri.
8Glayöl ve ranunculus yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri.
9Nergis ve anemon yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri.
10Iris ve frezya yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri, açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri.
11Galanthus ve siklamen yetiştirme yöntemleri, yetiştirme ortamları, ekolojik istekleri açıkta ve örtüaltında yetiştirme teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri.
12Fritillaria Imperialis, Fritillaria persica, Leucojum aestivum, Stenbergia lutea'nın çoğaltma yöntemleri ve doğal yayılış alanları.
13Lilium candidum, Anemone blanda, Ornithagalum nutans, Scilla bifolia'nın çoğaltma yöntemleri ve doğal yayılış alanları.
14Doğal çiçek soğanlarının ticareti, yetiştirilmesi, doğadan toplanması ve çoğaltılması ile ilgili yönetmelik.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Aksu, E., Erken, K., Kaya, E., 2002. İhracatı yapılan Doğal Çiçek Soğanları. Atatürk Bahçe Kültürleri Araştırma Enstitüsü Yayın No:84, 39s, Yalova. 2. Aksu, E., 2011. İhraç Edilen Doğal Çiçek Soğanlarımız ve Üretim Teknikleri. Hasad Yayıncılık, 54s, İstanbul. 3. Anonim, 1992. The Recognition and Practical Uses of Bulbous, Cormous and Tuberous Plants. International Flower Bulb Centre, 169p. Holland. 4. Anonim, 2008. Forcing Flower Bulbs. The International Flower Bulb Centre, 3rd Edition, International Bloembollen Centrum, Hillegom, Holland. 5. Anonim, 2010. Lilies As Cut Flowers and As Pot Plants. The International Flower Bulb Centre (IBC), Hillegom, The Netherlands. 6. Alp, Ş., 2006. Doğal Çiçek Soğanları, Ters Lale Koruma Önlemleri ve Yetiştiriciliği. Doğal Çiçek Soğanları Derneği Yayın No:2, 44s, Yalova. 7. Atay, S., 1996. Soğanlı Bitkiler. Doğal hayatı Koruma Derneği, 84s, İstanbul. 8. Buschman, J.C.M. 2002. Gladiolus As Cut Flower in Subtropical and Tropical Regions. International Flowerbulb Centre, Hillegom, Holland.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Quiz370
Ev Ödevi230
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Staj durumu bulunmamaktadır.
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı111
Quiz111
Derse Katılım14342
Seminer155
Bireysel Çalışma10550
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Quiz için Bireysel Çalışma3721
Ev Ödevi248
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)138
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Yozgat Bozok University, Yozgat / TURKEY • Tel  (pbx): +90 354 217 86 01 • e-mail: uo@bozok.edu.tr